تزریق ۸۰هزار میلیارد ریال برای توسعه صادرات

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: ۸۰ هزار میلیارد ریال در برنامه‌ای ۲ ساله با حمایت معاون اول رییس جمهوری با هدف توسعه صادرات در سه دوره به این بخش تزریق می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، مرتضی شهیدزاده امروز (شنبه)در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: ۲۰ هزار میلیارد ریال از اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریالی با نرخ ۱۱ درصد برای توسعه محصولات غیرصنعتی است که بخش کشاورزی و توسعه صادرات می تواند از آن بهره ببرد.

وی افزود: شرط پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در شرکت‌ها این است که ۸۰ درصد سهام آن شرکت متعلق به بخش خصوصی باشد و ۲۰ درصد برای دولت؛ همچنین بخش دولتی نباید اختیاری در انتصاب افراد داشته باشد تا آن شرکت بتواند از منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: در ارتباط با برخی بخش‌ها از جمله کشاورزی ۵۰ درصد منابع با نظر بانک‌های عامل به این بخش اختصاص می یابد که سهم مناطق محروم از آن با نرخ ۱۰ درصد سود خواهد بود و بخش صنعت هم با سود ۱۲ درصدی می تواند از آن استفاده کند.

شهیدزاده اضافه کرد: صندوق توسعه ملی بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و نظر دولت، برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف توسعه بخش خصوصی فعالیت دارد و هرچه بخش خصوصی فعایت داشته باشد، صندوق هم با تمام توان از آن حمایت خواهد کرد.

وی افزود: در قانون تجارت و دیوان محاسبات هر طرحی که ۵۱ درصد سهام آن غیردولتی و ۴۹ درصد دولتی باشد، خصوصی محسوب می شود، افزود: این مساله در صندوق توسعه ملی متفاوت است و برای افزایش قدرت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و ماجمع عادی و فوق العاده، باید ۸۰درصد سهام آن در اختیار بخش غیردولتی باشد.

امروز تفاهم نامه اجرای طرح پتروشیمی بعثت بیجار با سرمایه‌گذاری ۷۹۰ میلیون دلاری بین استاندار کردستان و مدیرعامل صندوق توسعه ملی و مدیرعامل بانک ملت امضا شد.

معاون اول رییس جمهوری در این سفر یک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح می‌کند و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع می‌شود.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان اشاره کرد.

جهانگیری همچنین با حضور در روستای "هانیس" سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی را به بهره‌برداری می‌رساند، سپس در نشستی با نخبگان اقتصادی استان شرکت می‌کند.

کد خبر 40936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =