بخشنامه‌های متناقض عامل نوسان در صادرات و واردات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت: عمده نوسانات موجود در روند ماهانه صادرات، واردات و تجارت مربوط به صدور بخشنامه‌های متناقض و تصمیمات غیرکارشناسی است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز (دوشنبه) و در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به اهمیت نقش صادرات در رشد اقتصادی، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون، حجم و میزان صادرات نه تنها نقش مثبتی در رشد اقتصادی کشور نداشته بلکه به یکی از عوامل موثر در کاهش رشد اقتصادی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تمام شاخص‌های واردات و صادرات و تراز تجاری از ابتدای امسال منفی بوده‌اند، افزود: دلیل عمده این موضوع هم مربوط به بخشنامه‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی و همچنین نوسانات نرخ ارز می شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به مقاصد اصلی صادراتی کشور اشاره کرد و هشدار داد: امروزه نباید متکی به ۱۰ مقصد و بازار کشورهای همسایه باشیم بلکه باید با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی کشور شاهد ایجاد تنوع در مقاصد صادراتی و تجاری کشور بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره چرایی تاثیر نپذیرفتن صادرات از افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ارز در سال جاری، تصریح کرد: علت این موضوع آن است که از موقعیت و تضعیف ارزش پولی ملی برابر ارزهای خارج استفاده نشد و علت اصلی آن تنگ‌نظری ‌های حاکم بر کشور و متولی‌های مختلف و متفاوت درباره تجارت خارجی کشور است.

خوانساری چالش‌های عمده تجارت خارجی کشور را عدم برون‌گرایی، نبود بکپارچگی در تجارت خارجی، سیاست‌های ارزی و نرخ ارز و رفتارهای سلیقه‌ای و جزیره‌ای در خصوص اعطای مجوزها عنوان کرد.

وی یادآور شد: نمی توان با دنیا در مخاصمه بود و اقتصاد را جزیره‌ای جلو برد، باید قبول کنیم که یک سازمان یا وزارتخانه مسوول و متولی صادرات و تجارت خارجی کشور باشد.

کد خبر 40987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =