برنامه بلندمدت حفظ سقف تولید گاز در جنوب کشور تدوین شد

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: وزارت نفت برنامه بلند مدت ۱۵ ساله برای حفظ شرایط تولید در مجموعه‌های پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان تدوین کرده‌است تا سقف تولید گاز در این مراکز حفظ شود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این منطقه برای صنعت گاز کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز، مسعود زردویان روز سه‌شنبه در نشست با مسئولان مجتمع گازی پارس جنوبی و پارک علم و فناوری بوشهر، افزود: اگر چه تولید بخشی مهم از این برنامه مدون و بلند مدت است اما هیچگاه نباید از بخش‌های نگه‌داشت و پشتیبانی این صنعت غافل شد.

وی با اشاره به جایگاه صنعت گاز در کشور و تبعات مثبت توسعه‌ای و رفاهی آن، گفت: افزون بر ۹۵ درصد از شهرها و ۸۵ درصد از روستاهای کشور از شبکه گاز برخوردارند و گازرسانی به شهرهای استان‌های کمتر برخوردار نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

مسعود زردویان ادامه داد: علاوه بر این پروژه‌های عظیم صنعتی در کشور از گاز استفاده می‌کنند که مکران چابهار معروف‌ترین و جدیدترین آنها است و در آینده به یک قطب اقتصادی تبدیل می‌شود.

وی در باره اهمیت گازبرای صنعت کشور، اضافه کرد: همچنین گاز و میعانات گازی پایه و اساس فعالیت‌های مجتمع پارس جنوبی و پتروشیمی‌های فعال با ارزش افزوده بالا در این منطقه است و تاسیسات نقاط مختلف کشور نیز از گاز به عنوان ماده اولیه، خوراک تولیدی یا محرک تامین انرژی استفاده می‌کنند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: وجود سه مجتمع پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان سبب شده‌است این منطقه جایگاه ویژه و نقش پررنگی در صنعت گاز کشور داشته باشد طوری که بیش از ۸۵ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و ظرفیت بالا و نیاز عملیاتی کشور در این منطقه عامل اصلی در تعیین آن به عنوان یکی از "هاب"‌های نوآوری کشور است.

زردویان ادامه داد: در این ارتباط  لازم است جایگاه پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت به صورت ساختارمند استفاده شود تا از حواشی که ممکن است در سال‌های آینده بر روند و عملکرد تاثیر گذار باشد، پیشگیری شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت رویکرد اکوسیستمی در این حوزه، بیان کرد: در صورتی که روابط میان بخش‌های مختلف فعال در این صنعت ایجاد و سازماندهی شود، زیست بومی شکل می‌گیرد که خود نگهدارنده است و توانایی ارتقای خود را دارد.

زردویان ادامه داد: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با  فعالان با تجربه در صنعت گاز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا این همکاری و راهنمایی می‌تواند در فرایند تولید راهگشای آنها باشد.

وی یاداور شد: همواره تلاش شده‌است در این اکوسیستم  ارتباط مناسبی با جوامع محلی برقرار شود و زیر ساخت‌های راه و حمل و نقل و اشتغال‌زایی از خدماتی بوده‌است که با استقرار صنایع گاز برای جوامع محلی فراهم شده‌است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در کنار این خدمات  مسائل فرهنگی و آموزشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مغفول نماند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست بیان کرد: ترویج مرجعیت علمی، بومی سازی و تقویت فناوری‌های موجود، برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه فناوری‌های جدید، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان و همکاری‌های بین‌المللی برای تبادلات فناورانه از اهداف ستادهای تخصصی معاونت علمی و فناوری در کشور است.

مهدی شریف زاده افزود: ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از ۱۱ ستاد معاونت است و همه حمایت‌ها و راهکارهایی که این معاونت برای ترویج اقتصاد دانش‌بنیان در زمینه تخصصی مجموعه نیرو در پیش کرفته است را نمایندگی می‌کند.

وی ادامه داد: در این ارتباط کارگروه تخصصی مربوط به وزارت نفت از همکاری و مشاوره نخبگان صنعتی، مدیران پژوهش و فناوری و مدیران چهار شرکت اصلی این وزارت بهره می‌برد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با اشاره به نقش کلیدی منطقه پارس جنوبی در سطح ملی و منطقه‌ای در تامین انرژی گاز، بیان کرد: این منطقه قطب فناوری‌های مربوط به گاز و پتروشیمی است و این اهمیت در نظام‌ فناوری کشور نیز به خوبی دیده شده و مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

شریف‌زاده گفت: بوشهر یکی از محدود استان‌هایی است که منطقه ویژه علم و فناوری دارد و با توجه به تمرکزی که صنعت گاز در اینم استان پیدا کرده‌است، این منطقه یکی از اعضای اصلی این اکوسیستم فناوری است.

 وی اظهار کرد: اکنون وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت مراکز رشد علم و فناوری پیش‌قدم شده‌است و بر اساس تصمیم مقام عالی وزارت، سه مرکز رشد علم و فناوری در شرق به مرکزیت پالایشگاه خانگیران، در جنوب به مرکزیت پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی و در مرکز هم به مرکزیت ری برنامه‌ریزی شده‌است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  اضافه کرد: امیدواریم با جانمایی مناسب، بهترین مکان ممکن در اختیار مرکز نوآوری پارس جنوبی قرار گیرد و ستاد توسعه فناوری آب و انرژی نیز برای موفقیت این مرکز در کنار مجموعه است.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به نظام‌نامه پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی ابلاغی وزارت نفت، یادآور شد: هدف از این نظام‎نامه توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت با رویکرد توسعه درون‌زا و برون نگر و  ارتقای توانمندی‌های فناورانه و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان بازیگران پژوهش و فناوری وزارت نفت است.

عباس صیادی گفت: مسئولیت ذاتی پارک‌های علم و فناوری در حمایت از شکل‌گیری مراکز رشد، توسعه واحدهای فناور، شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو آورانه به همراه پتانسیل‌های موجود در منطقه پارس جنوبی و رویکرد حاکمیتی در تقویت این مراکز از عواملی است که مرکز رشد علم و فناوری در جنوب کشور به مرکزیت پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی مشخص شده‌است.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری انجام پروژه‌ها برای حل مسائل صنعت نفت و خلق ارزش افزوده از طریق فناوری و نوآوری، ارتقای نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی در حل چالش‌های فناورانه صنعت نفت، استفاده از ظرفیت‌های قراردادهای عملیاتی و توسعه‌ای برای ارتقای توانمندی فناورانه، دادن حداکثری اختیارات به حوزه پژوهش در فناوری شرکت‌های تابعه برای چابک کردن آنها و  همکاری انتقال فناوری پژوهش محور از طریق تحقیقات دانشگاهی از برنامه‌هایی است که نظام‌نامه‌ تدوین شده وزارت نفت دنبال می‌کند.

کد خبر 41006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =