صادرات ۱۴۰ هزار تن کشمش تا پایان امسال

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پیش بینی کرد که ۱۴۰ هزار تن کشمش مازاد بر نیاز داخلی صادر شود که براساس آمار هفت ماهه، صادرات کشمش کشور ۹۳ میلیون دلار ارز آوری داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، «مرتضی معتمد»امروز (دوشنبه) در نشست خبری درخصوص وضعیت خرید و صادرات کشمش، افزود: دولت با تخصیص ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش داخلی حمایت می‌کند.

به گفته این مقام مسوول، کارمزد دریافت این تسهیلات ۱۰ درصد تعیین شده که در واقع دولت به کشاورزان کشمش کار یارانه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۰ رقم کشمش تولید می‌شود، اظهار داشت: خرید حمایتی انواع کشمش مازاد کشاورزان بر حسب کیفیت و نوع محصول با نرخ‌هایی بین ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان توسط کارخانجات به منظور فراوری و صادرات انجام می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان‌داشت: صادرکنندگان کشمش با حمایت این سازمان و عاملیت بانک کشاورزی تسهیلات مذکور را دریافت می‌کنند و تاکنون پنج کارخانه فراوری در استان ملایر به بانک عامل معرفی شده و استان قزوین نیز در حال معرفی کارخانجات خود است.

وی اضافه‌کرد: برای جلوگیری از هرگونه تخلف و انحراف، دستورالعملی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده و با استقرار کمیسیون خرید درکارخانجات کل فرآیند خرید کشمش از کشاورزان تا تسویه حساب نظارت می‌شود.

این مقام مسوول، سال ۹۹ را سال پُرباری باغ‌های انگور کشمشی کشور دانست و گفت: طبق آمار معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، امسال ۲۸۵ هزار تن کشمش فرآوری و پاک شده در کشور تولید شده است.

معتمد، علت افت قیمت کشمش در بازار و ورود دولت برای خرید را ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن کشمش باقی مانده سال گذشته عنوان کرد و افزود: عرضه این حجم از کشمش مازاد در بازار باعث افت قیمت این محصول شده است.

وی با بیان اینکه اکنون کشمش مازاد بر مصرف ایران به کشورهای روسیه، اوراسیا و اروپا صادر می‌شود گفت: طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷ نزدیک به ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تن کشمش به ارزش ۱۵۲ میلیون  و ۹۳۷ هزار دلار و در سال ۹۸ حدود ۱۲۰ هزار تن کشمش به ارزش ۱۶۴ میلیون و ۲۷۱ هزار دلار صادر شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده، کارخانه‌های ذی‌صلاح کشمش کشاورزان را به قیمت توافق شده در هر استان خرید، فراوری و صادر می‌کنند.

ترکیه، رقیب اصلی کشمش ایرانی

معتمد، ترکیه را رقیب اصلی کشمش ایران دانست و تصریح‌کرد: اکنون ترکیه با تولید کشمش ازمیری و حجم بالای صادرات خود به اروپا به تعیین‌کننده قیمت کشمش تبدیل شده و حتی محصولات ایران برای صادرات به اروپا اگر قرار باشد از مرز ترکیه عبور کند، دچار مشکل می شود زیرا محصول را در مرز نگه می دارند که با افزایش زمان صادرات و افزایش قیمت ها محصول ایرانی قابل رقابت با ترکیه نباشد.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت هر تن کشمش ترکیه در اروپا یک هزار و ۵۶۰ دلار است، اضافه کرد: اکنون ترکیه با نفوذ خود در منطقه، بازار عراق را نیز در دست گرفته است.

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی ضمن انتقاد از بی‌برنامگی صادرات محصولات کشاورزی ایران، گفت: صادرات محصولات کشاورزی ما بی برنامه و بی قاعده انجام می‌شود و برخی صادرکنندگان داخلی نیز برای تسخیر بازارهای صادراتی اقدام به رقابت منفی و تخریب یکدیگر می‌کنند که همین امر باعث کاهش قیمت محصول ایرانی در بازارهای خارجی می‌شود.

وی، به رقابت منفی بین تجار ایرانی اشاره کرد و افزود: اکنون یکی از مشکلات کشور در صادرات محصولات کشاورزی رقابت‌های منفی بین تجار است که در نهایت باعث سوء استفاده تجار کشورهای مقصد در کاهش قیمت محصول تولیدی می‌شود. 

امسال در مجموع تولید ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی پیش‌بینی شده که از این میزان حدود ۱۲ میلیون تن یعنی معادل ۵۰ درصد تولید محصولات سردسیری و خشک است.

در این طرح هر کیلوگرم کشمش درجه یک تیزآبی ۲۰ هزار تومان، کشمش درجه دو  ۱۸ هزار تومان، کشمش آفتابی هر کیلوگرم درجه یک ۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم درجه دو ۱۴ هزار تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد.

کد خبر 41008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =