اتاق‌های بازرگانی مخالف ارز ۲ نرخی هستند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد که تمام اتاق‌های بازرگانی با هرگونه ۲ نرخی شدن ارز و تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستند.

مسعود خوانساری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تصویب تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و دارو در ۶ ماهه نخست سال آینده، گفت: بارها در اتاق بازرگانی ایران و تهران مخالفت خود را با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده‌ایم زیرا در نهایت بدست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعداد معدودی از کالاها و از سوی دیگر تعیین ۲ نرخ برای ارز تنها منجر به فساد و رانت می‌شود. دولت می‌تواند یارانه‌ای را که به کالاهای اساسی اعطا می‌کند به صورت مستقیم به افراد پرداخت کرده یا آن را به اشکال دیگری در اختیار افراد قرار دهد ولی در نهایت تخصیص این ارز به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد.

چرایی کمبود سیمان در بازار

رییس اتاق بازرگانی تهران درباره کمبود عرضه سیمان در بازار و افزایش قیمت این کالا، اظهار داشت: از آبان‌ماه گاز کارخانجات سیمان را قطع کردند؛ از آنجا که هماهنگی‌هایی نیز از قبل صورت نگرفته بود، این کارخانجات ذخیره مازوت هم نداشتند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: متاسفانه بعد از حدود ۲ ماه و به دلیل نرسیدن گاز به نیروگاه‌ها، تامین برق کارخانجات سیمان نیز با مشکل روبه‌رو شد و به طور عملی کارخانجات سیمان تعطیل شدند یا ظرفیت تولید آنها بسیار کاهش پیدا کرد.

خوانساری تصریح کرد: پیش از این هر کیسه سیمان در بازار ۱۷ هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه به ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده؛ این موضوع باعث ایجاد اختلال در اقتصاد و ساخت‌وساز شده است.

وی تصریح کرد که این امکان وجود دارد که با هماهنگی و برنامه‌ریزی از قبل، مانع از ایجاد مشکل برای کارخانجات تولید سیمان شویم.

کد خبر 41027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =