دامنه نوسان نامتقارن، نقدشوندگی سهم‌ها را کُند کرده است

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اقدام سازمان بورس در تعیین دامنه نوسان نامتقارن منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد یک مسکن برای بازار سرمایه بوده و باعث کُند شدن نقدشوندگی سهم‌های مختلف شده است.

عباس آرگون روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه و روند منفی آن، اظهار داشت: شاخص کل بورس باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور رشد یا افت داشته باشد. در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که این بازار با چه حمایت‌ها و سیاست‌هایی رشد کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از رشد امسال بازار سرمایه غیرواقعی بود و نیاز بود تا اصلاحاتی در شاخص کل و قیمت برخی از سهام‌ها ایجاد شود، تصریح کرد: تعیین دامنه نوسان نامتقارن، شاید باعث جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل شود ولی نقدشوندگی سهم‌ها را کُند می‌کند که این موضوع در نهایت به نفع سهامداران نیست.

این کارشناس بازار سرمایه، تصریح کرد: بهترین حالت این است که ما آموزش‌های لازم را به افراد مختلف برای حضور در بازار سرمایه بدهیم و افراد به طور تخصصی همراه با بررسی و تحلیل وارد عرصه سهامداری شوند. در این صورت، افراد براساس تحلیل‌های خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند و نه براساس صف‌های خرید و فروش.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، تصریح کرد: باید در نهایت به سمتی برویم که سازمان بورس، دامنه نوسان را حذف و حجم مبنا را نیز اصلاح کند. در این صورت هم به نقدشوندگی سهم‌ها کمک می‌شود و هم فضای تحلیلی باعث می‌شود تا افراد سهام خود را تا رسیدن به نقطه هدف نزد خود نگاه دارند.

آرگون درباره پیش‌بینی خود از روند شاخص کل در روزهای باقی‌مانده از سال نیز گفت: تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور مشخص نبوده و به ثبات نرسد، بعید است که شاهد رشد محسوسی در بازار سرمایه و شاخص کل باشیم.

وی درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و شاخص نیز اظهار داشت: افزایش یا افت دلار به سرعت تاثیر خود را بر روی بازار نشان نمی‌دهد. حتی امسال شاهد بودیم زمانی که دلار شروع به رشد کرد، پول‌های حقیقی از بازار سرمایه خارج شدند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام دولت در خصوص حمایت از بازار سرمایه باید ایجاد اعتماد و اعتمادسازی برای سهامداران باشد. باید بپذیریم که اندازه بازار سرمایه در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل شده است و امروز حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار در آن حضور دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر بستر مناسبی برای تامین منابع در بورس به وجود آمده و باید نقدینگی‌های خرد را از طریق این بازار به سمت بخش‌های مولد هدایت کرد تا مانع از سرازیر شدن آنها به بازارهای موازی مانند ارز، سکه و طلا شد.

کد خبر 41066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =