افزوده شدن ماهانه ۵۰۰ صادرکننده جدید به چرخه تجارت کشور

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اکنون روند کاهش صادرکنندگان در کشور خنثی شده و از چند ماه گذشته هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ صادرکننده جدید با اخذ کارت بازرگانی وارد چرخه تجارت کشور می‌شوند.

به گزارش اگزیم نیوز، احسان قمری در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان زنجان بابیان اینکه ایفای تعهدات ارزی که روند نزولی داشت برطرف و در زمان حاضر ۶۷ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان ایفا شده است، افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ صادر کننده در کشور صد درصد ارز حاصل از صادرات خود را که رقمی بیش از ۱۶ میلیارد یورو بود را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداندند.

وی با بیان اینکه در سال جاری کشور با ۲ مشکل اساسی تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا روبه رو بود، اظهار داشت: شیوع کرونا در ۶ ماه نخست امسال صادرات را تحت الشعاع قرار داد، در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بسیاری از مرزهای کشورهای همسایه بسته شده بود و صادرکنندگان قادر به صدور کالا نبودند.

قمری ادامه داد: با تلاش های بخش خصوصی و مدیریت بخش دولتی، اکنون می توانیم بگوییم که همه مرزهای کشور باز است و تجارت خارجی کشور روند طبیعی خود را طی می کند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از مهرماه امسال روند رو به نزول صادرات در ۶ ماهه ابتدای سال، کند شد و خوشبختانه میزان کاهش ۲۶ درصدی ۶ ماهه اول به کمتر از ۱۲ درصد رسیده و تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت.

قمری به ضرورت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اساس اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند، درون زایی و برون گرایی اقتصاد است؛ این مهم جز با صادرات محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: امروز صادر کنندگان به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور فعالیت می کنند و پیشرانان توسعه همه جانبه کشور هستند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران  همسایگی ایران با ۱۵ کشور را از ظرفیت مهم عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس مطالعه ای که در سازمان توسعه تجارت انجام شده، میزان واردات این ۱۵ کشور، هزار و ۶۰۰ دلار است، از مجموع این حجم واردات، ما ظرفیت تولید و صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار آن را داریم در حالی امروز به این ۱۵ کشور فقط به میزان ۲۴ میلیارد دلار کالا صادر می کنیم.

قمری افزود: این برنامه ریزی انجام شده است که در سال های آینده این ۲۴ میلیارد دلار به ۴۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و در بلند مدت نیز به ۱۰۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر از آن برسیم.

وی با بیان اینکه از آبان امسال مسوولیت ایفای تعهدات ارزی صادر کنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشته است، اظهار داشت: سایر ارگان های دخیل نیز در این موضوع وظیفه دارند که در این زمینه به بخش خصوصی کمک کنند.

این مسوول خاطرنشان کرد: اگر اعتقاد داریم که بخش خصوصی صادرکننده، سرباز صادارت است باید موانع سر راه آنان را رفع کنیم. برخی از موانع برون زا است، یک سری متغیرهایی است که در اختیار کسی نیست اما یک سری از محدودیت ها وجود دارد که در بخش های کارشناسی است که باید رفع شود.

قمری با بیان اینکه وظیفه وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی است، گفت: ما به هیچ عنوان کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی را تعلیق نکردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی واحدهای غیرتولیدی که ارزشان را برنگرداندند در شهریورماه تعلیق شد و تا کنون نیز با بازگرداندن ارز در سقف اعلام شده، هزار و ۷۵۰ کارت بازرگانی رفع تعلیق شده است.

قمری با بیان اینکه طی چند ماه گذشته اتقاقات خوبی در حوزه صادرات کشور افتاده است، اظهار داشت: یکی از این اتفاقات این است که نوساناتی چند ماه قبل بود، اکنون مهار شده و آرامش در بازار حاکم شده است.

کد خبر 41178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =