عدم صدور گواهی تراریخته؛ دلیل توقف صادرات سیب

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: یک ماه است هند اعلام کرده ایران برای صادرات سیب باید گواهی غیر تراریخته بودن محصول ارائه کند اما طی این مدت وزارت جهاد کشاورزی این گواهی را صادر نکرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدرضا نورانی درباره اینکه سیب کاران منطقه ارومیه از نبودن صادرات و ماندن محصول تولیدی در دستشان گلایه دارند، گفت: صادرات سیب ایران به هند فعلا به دلیل اینکه وزارت جهاد نتوانسته گواهی غیر تراریخته بودن این محصول را ارائه کند متوقف است.

وی افزود: طرف های هندی که مشتری بسیار خوب سیب قرمز ما هستند اعلام کرده اند از اول ماه مارس هیچ محموله ای را در صورت نداشتن گواهی غیر تراریخته نمی پذیرند.

واردات سیب هند از آمریکا متوقف شد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه هند به تازگی واردات سیب از آمریکا را متوقف کرده، اعلام کرد: فرصت خوبی برای ایران فراهم شده که صادرات خود را به هند افزایش دهند.

این مسئول گفت: دفتر سلامت وزارت جهادکشاورزی ولی همچنان می گوید در انتظار دستور وزیر است تا در این مورد اقدام کند.

ظرفیت صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب به هند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: تاکنون ۱۵۰ هزار تن صادرات سیب به هند انجام شده و تا ۵۰۰ هزار تن هم امکان صادرات وجود دارد.

وی مشکل دیگر صادرات را کرایه های حمل عنوان کرد که از ۱۵۰۰ دلار به ۴هزار دلار برای حمل از بندرعباس به بنادر هند رسیده و کسی هم نظارتی نمی کند.

به گفته نورانی، یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن سیب در سردخانه های کشور وجود دارد که بخشی از اینها برای میوه شب عید مردم عرضه خواهد شد اما نیاز است ۵۰۰ هزار تن سیب برای تعادل بازار صادر شود.

تولید ۳.۵ میلیون تن سیب در کشور

وی با بیان اینکه امسال تولید سیب کشور خوب بوده، گفت: ۳.۵ میلیون تن سیب در کشور تولید شده که ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در بخش صنعتی استفاده می شود و حدود یک میلیون هم نیاز کشور است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: سیب در عمده فروشی ها ۷ تا ۱۱ هزار تومان به فروش می رود اما در برابر قیمت های بالایی که در مغازه های سطح شهر به فروش می رود تعزیرات حکومتی باید رسیدگی کنند.

سیب کاران منطقه ارومیه بارها از وضع نابسامان بازار سیب و نبودن امکان صادرات گلایه و از سیاست های دو وزارتخانه انتقاد کرده اند.

کد خبر 41188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =