امکان صادرات ۷ میلیارد دلاری به امارات مشروط به تامین مواد اولیه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات می‌گوید در صورت مناسب شدن شرایط کسب‌وکار به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه، مانند دوره بعد از برجام، امکان دستیابی به صادرات ۷ میلیارد دلاری به امارات وجود دارد.

فرشید فرزانگان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره منفی بودن تراز تجاری ایران و امارات گفت: آنچه که در تراز تجاری ایران و امارات به صورت منفی برای کشورمان وجود دارد، چندین علت مختلف دارد. بسیاری از کشورهای اروپایی، استرالیا و تا حدودی هم کشورهای آمریکای شمالی به دلیل نبود مراودات بانکی با ایران، تجارت خود را از طریق امارات و دبی با ایران انجام می‌دهند.

وی دلیل این موضوع را در تعداد و قدرت صرافی‌های به ویژه دبی دانست و اظهار داشت: با توجه به این موضوع، بیشتر مراودات تجاری این کشور با ایران از طریق امارات انجام می‌شود و این موضوع به معنای صادرات امارات به ایران نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات این کشور را هاب تجارت در منطقه توصیف کرد و افزود: به طور معمول کالاها از تمامی کشورها به امارات و بنادر دبی می‌آیند و از آنجا به بندرعباس ارسال می‌شوند. علت اصلی منفی بودن تراز تجاری ایران با امارات، متبلور شدن تجارت ایران با برخی از کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکای شمالی در زمینه واردات از امارات است.

فرزانگان خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در زمینه تجارت خارجی ایران وجود دارد، کاهش یافتن واردات و تجارت با چین نسبت به گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در ۲ ماهه اخیر حجم واردات از امارات نسبت به چین افزایش یافته و امارات در صدر مبادی واردات ایران قرار داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل مسائل تحریمی، شرکت‌های بزرگ چینی که با آمریکا مبادلات دارند، با ایران همکاری نمی‌کنند. در صورتی که حجم تجارت ایران و امارات به روال قبل بود، این کشور همچنان در صدر کشورهای مبدا وارداتی ایران قرار داشت.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بعد از برجام صادرات ایران به امارات تا ۷ میلیارد دلار هم رسید و در صورتی که شرایط کسب‌وکار در کشور به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه به مشکلی برنخورد، می‌توان بار دیگر این حجم از صادرات را به امارات داشت.

وی به حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: برخی تصور می‌کنند که کشاورزی نیاز به مواد اولیه برای تجارت ندارد در حالی که برای صادرات محصولات کشاورزی نیاز به سردخانه و کانتینرهای یخچال‌دار است؛ اگر می‌خواهیم حجم صادرات در محصولات کشاورزی را بالا ببریم، باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای این موضوع را نیز فراهم کنیم.

فرزانگان ادامه داد: از سوی دیگر باید به بسته‌بندی محصولات ایرانی توجه بیشتری شود. هر اندازه به بسته‌بندی توجه شود، در جذب و ورود به بازارهای بین‌المللی موفق‌تر خواهیم بود.

براساس آمارهای گمرک، کارنامه تجارت کشورمان در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۳۴میلیون تن کالا به ارزش ۶۵.۵میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳میلیون و ۹۰هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸هزار تن کالا به ارزش ۳۴میلیارد و ۳۲۱میلیون دلار بوده است.

در بهمن ماه، ایران در مجموع ۳۷۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار کالا از امارات وارد کرده است و این کشور در صدر مبادی وارداتی ایران قرار داشته است.

براساس آمارهای گمرک، پنج کشور نخست مبادی وارداتی کشور در بهمن‌ماه به ترتیب امارات با ۳۷۲هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۱میلیون دلار، چین با ۳۰۸ هزار تن به ارزش ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳۶۰ هزار تن به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، آلمان با ۱۸۶هزار تن به ارزش ۲۱۰میلیون دلار و هند با ۲۲۰هزار تن به ارزش ۲۰۲میلیون دلار بوده‌اند. این کشورها جمعا با یک میلیون و ۴۴۶هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۰۷میلیون دلار، ۵۶درصد وزن و ۷۶ درصد ارزش واردات در بهمن ماه را به خود اختصاص داده بودند.

کد خبر 41223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =