هیچ قطعه دست دومی در ساخت خودروهای داخلی استفاده نمی شود

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به تعداد و تیراژ روزانه تولید خودرو در داخل، باید حجم بالایی از قطعات دست دوم وارد کشور شود که چنین اتفاقی محال به نظر می رسد.

مهدی دادفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص استفاده از قطعات دست دوم و بی کیفیت در خطوط تولید خودرو، اظهار داشت: همواره بخش زیادی از انتقادات را به کیفیت محصولات تولید شده در صنعت خودروسازی کشور وارد می دانم؛ اما استفاده از قطعات معیوب و یا دست دوم، ادعایی پوچ و غیرکارشناسانه است.

وی افزود: با توجه به میزان تولید بالای خودرو، واردات این حجم از قطعات کاملا نشدنی و محال است.

چندی پیش، منوچهر منطقی مدیرعامل اسبق گروه صنعتی ایران خودرو یادآور شد: از آنجا که به دلیل وجود تحریم، افت تولید داشتیم و برای تداوم تولید باید قطعات حساس وارد می شد و چون طرف های مقابل در شرایط تحریم حاضر به فروش  قطعه به ما نبودند، در نهایت ما قطعات دست دوم را از مسیرهای غیررسمی تأمین کردیم و به خط تولید رساندیم که این اقدام در نهایت سبب کاهش کیفیت خودروهای تولیدی شده است. 

منطقی در بخش دیگری از گفته‌های خود در خصوص بهره گیری از قطعات دست دوم و اینکه آیا منظور استفاده از قطعات یکبار استفاده شده در روی محصولات تولیدی است یا خیر، تاکید کرد: پیشتر گفته بودم شرایط تحریم باعث شده ما منابع دست اول تأمین قطعات را از دست بدهیم؛ لذا با تلاش خودروسازان و قطعه ­سازان منابع دیگری جایگزین آنها شد که این منابع نسبت به منابع اولیه طبعا دسته دوم محسوب می‌گردند و به هیچ وجه به معنای به کاربردن قطعات دسته دوم در تولید خودرو نیست. به عنوان مثال در بعضی موارد قطعه سازان چینی جایگزین قطعه سازان اروپایی شدند.

دادفر نیز کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی را ناشی از تحریم ها دانست و افزود: هرچند خودروسازان در شرایط تحریم و نبود قطعه مجبور هستند، از قطعاتی بی کیفیت استفاده کنند؛ اما اقلام دست دوم را نمی توان در خطوط تولید وارد کرد زیرا این خطوط برای قطعات دست دوم طراحی نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر نظارت استاندارد و اخذ تاییدیه این سازمان برای تولید و فروش محصولات، گفت: شاید برخی از قطعات مورد استفاده از حد استاندارد، پایین تر بوده و به نحو مطلوب ارزیابی نشود اما در نهایت، خودرویی به بازار عرضه می شود که توانسته تاییدیه استاندارد را دریافت کند.

وی یادآور شد: براساس قوانین، هیچ تاییدیه استانداردی به قطعه دست دوم اختصاص نمی یابد؛ بنابراین خودرویی که از قطعات معیوب ساخته و مونتاژ شود؛ نیز نمی تواند تاییدیه استاندارد دریافت کند.

کد خبر 41243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =