واردات از طریق استخراج رسمی رمزارزها ابهام دارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید مصوبه دولت و بانک مرکزی در خصوص واردات از طریق استخراج رمزارزها ابهام دارد زیرا مشابه واردات بدون انتقال ارز خواهد بود.

مجید حسینی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص اظهارات عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی مبنی بر مجوز دولت به استخراج کنندگان برای تنها واردات و تداوم ممنوعیت خرید و فروش آنها، گفت: واردات از طریق استخراج رسمی رمزارزها، مانند واردات بدون انتقال ارز خواهد بود زیرا مشخص نیست که بانک مرکزی و وزارت صمت چگونه می‌خواهند واردات من را تایید کنند؟

وی خواستار اعطای مجوز قانونی برای تولید رمزارزها و آزادشدن تجارت آنها شد و گفت: رمزارزها فرصت بی‌نظیری هستند که نباید آنها را از دست داد چرا باید بیت‌کوین وجود داشته باشد اما به عنوان مثال «مجید کوین» نداشته باشیم؟

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: باید بین کار خلاف قانون و غیرقانونی تفاوت قائل شویم؛ باید جلوی کارهای خلاف قانون گرفته شود ولی اگر برای موضوعی قانونی نداریم، نباید آن را خلاف قانون بدانیم. اساسا هم نباید برای تمام امور قانون نوشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: البته می‌توان مثلا محدودیت‌هایی را در زمینه تعیین سقف برای ترید و خرید و فروش رمزارزها در نظر گرفت و این موضوع را مشروط به سابقه کاری مرتبط دانست ولی الزامی ندارد که حتما برای آن قانون بنویسیم و بخواهیم آن را قانونی کنیم.

 حسینی‌نژاد گفت: اساسا چرا ما باید بخواهیم رمزارزی را که در دیگر کشورها تولید شده، استخراج کنیم؟ چرا نباید اجازه بدهیم که در ایران رمزارز تولید شود؟ ما در حال از دست دادن فرصت‌هایی میلیارد دلاری هستیم و ظرفیت بزرگی را نادیده گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه رمزارزها آمده‌اند تا نظارت بانک‌های مرکزی را از روی تراکنش‌ها حذف کنند، تصریح کرد: چرا بانک‌های مرکزی ژاپن یا چین نمی‌گویند که رمزارزها غیرقانونی هستند و از فعالیت آنها جلوگیری نمی‌کنند؟ ما در حال تجربه یک «شیفت پارادایمی» هستیم.

نباید اجازه داد افراد عادی تمام دارایی خود را وارد رمزارزها کنند

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم افراد عادی که شناخت و آگاهی کافی از حوزه رمزارزها ندارند، تمام دارایی خود را وارد این بازار کنند. تجارت و خرید و فروش رمزارزها در ایران نیازمند سایت‌های قانونی و رسمی است ولی حذف صورت مساله، کار درستی نیست.

وی افزود: مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود به طور دائم در حال حضور در بازارهای مختلف هستند؛ زمانی این بازار بورس است و زمان دیگری این بازار رمزارزها است. برای حل این موضوع، باید مشکل تورم در کشور را حل کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: ارزش ریال در چند سال اخیر به طور مداوم و تصاعدی کاهش یافته و بازارها را بهم ریخته است تا زمانی که مشکل تورم را حل نکنیم، این موضوع ادامه خواهد داشت.

وی هشدار داد: در حال حاضر افراد آگاه‌تر و کم ریسک‌تر دارایی خود را به ملک و زمین تبدیل می‌کنند ولی عده‌ای سودجو بدنبال نوسان‌گیری از بورس و رمزارزها هستند؛ در صورتی که افراد آگاهی لازم برای فعالیت در بازار رمزارزها را نداشته باشند، ضرر خواهند کرد. 

کد خبر 41292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =