رشد ۶ درصدی صادرات غیرنفتی در بهمن‌ماه

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه میزان صادرات غیرنفتی کشور به ۳.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۶ درصد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، ایران در ۱۱ ماهه نخست امسال رقمی معادل ۳۱.۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای مختلف داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۹.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادرات غیرنفتی بر مبنای تعریف انجام شده از سوی گمرک ایران، به تمامی کالاها به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید اطلاق می‌شود.

همچنین از نظر وزنی نیز ایران ۱۰۳.۹ میلیون تن کالا به کشورهای مختلف صادر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۱ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

بنا به گفته مسئولین اقتصادی و تجار و بازرگانان، محدودیت‌های ناشی از کرونا، تعطیلی موقت مرزها، کاهش تقاضای جهانی و همچنین برخی از بخشنامه‌های و رویه‌های موجود در کشور مانند رفع تعهد ارزی باعث کاهش صادرات ایران طی این مدت بوده‌اند.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران طی ۱۱ ماهه نخست امسال کشورهای چین با ۸.۰۴ میلیارد دلار، عراق با ۶.۸ میلیارد دلار، امارات با ۴.۱ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۲ میلیارد دلار و افغانستان با ۲.۱ میلیارد دلار بوده‌اند.

کاهش ۴ درصدی واردات در بهمن‌ماه

همچنین در بهمن‌ماه امسال ایران ۳.۷ ملیارد دلار کالا از کشورهای مختلف جهان وارد کرده است که این رقم ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.

میزان کل واردات کشور طی مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳۴.۳ میلیارد دلار بوده که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

از نظر وزنی هم ایران طی ۱۱ ماهه نخست ۹۹، ۳۰.۸ میلیون تن کالا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مهم‌ترین مقاصد وارداتی کشور هم طی مدت زمان مورد بررسی، کشورهای امارات با ۹ میلیارد دلار، چین با ۸.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۸ میلیارد دلار، هند با ۲ میلیارد دلار و آلمان با ۱.۶ میلیارد دلار بوده‌اند.

با این حساب، تراز تجاری کشور طی این دوره منفی و معادل ۳.۱ میلیارد دلار بوده است.

 مینا ساعتچی

کد خبر 41374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =