میله‌های آهنی و فولادی در صدر فهرست کالاهای صادراتی ایران به عراق

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که میله‌های آهنی یا فولادی با ۴۲۹ میلیون دلار (سهم ۴.۸ درصدی) بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به عراق را در ۱۰ ماهه نخست امسال در اختیار داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹، ایران ۲۲.۳ میلیون تن کالا(بدون احتساب نفت خام) به ارزش ۶.۴ میلیارد دلار صادرات به عراق داشته و این کشور بعد از چین در جایگاه دوم مقاصد صادراتی کشورمان قرار دارد.

از مجموع ارزش صادرات کالایی به عراق طی مدت مذکور، ۶۴ درصد مربوط به اقلام غیرنفتی و ۳۶ درصد مربوط به اقلام فصل ۲۷ بوده است. جهش‌هایی که در ارزش ماهانه صادرات ایران به عراق طی ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹ مشاهده می‌شود، می‌تواند ناشی از نوسانات صادرات اقلام نفتی به این کشور باشد.

از سوی گمرک آمار متناظری برای ۱۰ ماهه نخست امسال به تفکیک کالا منتشر نشده لذا امکان برآورد عوامل موثر در رشد صادرات و واردات بر حسب گروه کالایی وجود ندارد.

ترکیب کالاهای عمده غیرنفتی صادراتی به عراق نشان می‌دهد که بیشتر این کالاها، مصرفی و بعضا واسطه‌ای هستند و کالای سرمایه‌ای در بین این اقلام به چشم نمی‌خورد.

آمارهای گمرک نشان می‌ دهند بیشترین متوسط رشد منفی ماهانه صادرات به عراق مربوط به کالاهای گوجه فرنگی، تخم خوراکی پرندگان، خربزه و سیب تازه بوده است. همچنین بیشترین متوسط رشد مثبت ماهانه صادرات نیز مربوط به کف‌پوش‌های غیرمخملی، میله‌های آهنی یا فولادی، پروفیل با مقطع I از آهن یا فولاد غیرممزوج و کاشی بوده است.

مطابق آمارهای گمرک، طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، حدود ۳۶.۵ درصد از کل ارزش صادرات ایران مربوط به فصل ۲۷ و نزدیک به ۳۵ درصد دیگر آن مربوط به ۵۰ قلم کالا بوده که این دو روی هم بیش از ۷۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران به عراق طی مدت مذکور را به خود اختصاص می دهند.

در میان اقلام صادراتی ایران به عراق، ارزش صادرات «میله های آهنی یا فولادی» با کد تعرفه ۷۲۱۴۲۰۰۰ حدود ۳۰۵ میلیون دلار بوده که با سهم ۴.۸ درصدی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات این کالا به عراق از فروردین ۱۳۹۹ با روند صعودی همراه بوده و در دی ۱۳۹۹ به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به عراق ۴۲۹ دلار به ازای هر تن بوده است.

پس از این محصول، صادرات «اجزاء و قطعات توربین های بخار» با کد تعرفه ۸۴۰۶۹۰۰۰ و «کاشی، چهارگوش و لوح، برای فرش کردن یا روکش کردن آتشدان یا دیوار» با کد تعرفه ۶۹۰۷۲۲۰۰ هردو با سهم ۱.۶ درصد و به ترتیب به ارزش حدود ۱۰۲ میلیون دلار و حدود ۷۳ میلیون دلار قرار دارند. متوسط قیمت صادراتی این دو محصول طی ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۳۰۲۲ دلار به ازای هر تن و ۵۲ دلار به ازای هر تن است. صادرات هردو این کالاها از ابتدای سال ۱۳۹۹ با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.

در میان اقلام صادراتی ایران به عراق طی ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹، سه کالای «دوربین دوچشمی»، «اسیدهای پلی کربوکسیلیک سیکالنیک» و «آنتی سرم‌ها و سایر مشتقات خونی» به ترتیب با میانگین قیمت ۴۶۵۴ دلار به ازای هر کیلوگرم، ۱۹۵۰ دلار به ازای هر کیلوگرم و ۱۶۹۹ دلار به ازای هر کیلوگرم، بالاترین میانگین قیمت اقلام صادراتی ۳۰ کالای صادرتی غیر نفتی ایران به عراق با بالاترین میانگین قیمت طی ۱۰ ماهه نخست را طی مدت مذکور به خود اختصاص داده اند.

با این حال هر سه این کالاها سهم ناچیزی (کمتر از یک درصد) از کل ارزش صادرات ایران طی ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹ به عراق را دارند.

به گزارش اگزیم نیوز، با توجه به تراز تجاری ۶.۳ میلیارد دلاری ایران با عراق و سهم بالای صادرات به این کشور در مقایسه با واردات از آن، یکی از راهکارهای توسعه صادرات در این بازار، انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و عراق است.

۳۰ کالای مهم صادرات غیرنفتی ایران به عراق

آمارهای گمرک نشان می‌دهند که ۳۰ قلم کالای مهم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ۱۰ ماهه نخست امسال به ترتیب میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه؛ اجزا و قطعات توربین‌های بخار؛ کاشی، چهار گوش و لوح برای فرش کردن یا روکش کردن؛ سیب تازه؛ رب گوجه فرنگی؛ سایر پنیرها که در جای دیگری مذکور یا مشمول نباشد؛ هندوانه تازه؛ پیاز تازه؛ کف پوش‌های غیرمخملی باف؛ کولرهای آبی خانگی؛ پسته‌ها با پوست تازه یا خشک؛ سایر شیرینی‌های بدون کاکائو؛ بیسکوییت‌هایی که به آنها مواد شیرین کننده افزوده‌اند؛ لوازم سرمیز و لوازم آشپرخانه پلاستیکی به جز ظروف ملامین؛ سایر مصنوعات از مواد پلاستیکی؛ لوازم خانه‌داری و پاکیزگی؛ اوره حتی به صورت محلول در آب؛ آلو و گوجه تازه؛ سایر نان‌ها فطیر و خمیر برای لاک و مهر؛ سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر؛ صفحه‌ها و ورق‌های نازک غیر مذکور؛ خامه شیر؛ پروفیل با مقطع I از آهن یا فولاد غیرممزوج؛ سایر مصنوعات دیگر از آهن یا فولاد غیرمذکور در جای دیگر؛ خربزه و همانند آن؛ جوال و کیسه برای بسته‌بندی از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن؛ کارتن، قوطی، جعبه از کاغذ یا مقوای موج‌دار؛ هلو، شلیل و شفتالو و همچنین تخم خوراکی پرندگان بوده‌اند.

براساس آمارهای گمرک، سیب، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، سایر پنیرها، هندوانه، پیاز، پسته‌ها، سایر شیرینی‌ها، بیسکویت، آلو و گوجه، نان‌ها، خامه شیر، خربزه، هلو، شلیل و شفتالو، تخم پرندگان، انواع ماهی کپور، بستنی، گوجه فرنگی زراعی، پرتقال و سیب زمینی عمده محصولات صادراتی از گروه مواد غذایی و کشاورزی ایران به عراق بوده‌اند.

 مینا ساعتچی

کد خبر 41414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =