۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
افزایش ۷۰۰ هزار تن تولید خرما

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، میزان تولید خرمای کشور در سال جاری را یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، مقداد تکلوزاده در مورد وضعیت بازار خرما، افزود: بارندگی‌های خوبی در ابتدا و انتهای سال مناطق تولید داشتیم و در عین حال دمای هوا خیلی بالا نرفت، بنابراین تولید و کیفیت آن نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید خرما امسال یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن افزایش داشته است. در عین حال کیفیت محصولات نیز نسبت به سال گذشته بهتر بود، به خصوص در استان‌های خوزستان و بوشهر که میزان آب دچار چالش است.

وی ضمن تشریح مشکلات موجود در میزان فروش و عرضه خرما در بازه زمانی شیوع کرونا، افزود: گسترش این بیماری سبب شد تقاضا از سمت مصرف‌کننده نهایی چه در داخل و چه در خارج تا حدی کاهش یابد.

این فعال بخش خصوصی در خصوص احتمال انتقال کرونا از طریق محصولات فرآوری نشده، یادآور شد: قطعا مصرف‌کننده ترجیح می‌داد محصولات فرآوری شده استفاده کند اما با اخذ استعلام از FAO،  متوجه شده ایم که عملا احتمال اینکه ویروس کرونا از طریق خرما منتقل شود منتفی است، چرا که خرما مدت زیادی در سردخانه‌ها مانده و زمان زیادی نیز صرف می شود تا به دست مصرف‌کننده برسد.

تکلوزاده با اشاره به کاهش ارزش پول ملی گفت: اتفاق دیگری که برای حوزه صادرات مثبت است، افزایش نرخ دلار و یورو است. وقتی ارزش پول ملی کشور ما کاهش پیدا کرد تمایل برای صادرات افزایش یافت که اگر شرایط کرونا به وجود نمی‌آمد شاید میزان صادرات ما تا دو برابر سال گذشته نیز می‌رسید. کما اینکه چندسال پیش هم که قیمت دلار افزایش یافت، صادرات ما افزایش پیدا کرد و تا ۴۰۰ هزار تن خرما صادر شد، در حالی که سالانه ما ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تن خرما صادرات می کردیم.

وی تصریح کرد: بازار مصرف ما بیشتر کشورهای مسلمان هستند، بخشی از تولیدات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، سنگاپور و مالزی و بخشی دیگر به کشورهای غرب اروپا مثل بلژیک، آلمان و هلند صادر می شود اما بازار اصلی خرمای ما هند است. به علت ارزش بالای غذایی خرما و قیمت مناسب در هند تمایل زیادی برای آن وجود دارد. کشورهای CIS و روسیه هم از واردکنندگان عمده محصولات ما هستند. در مجموع خرما به ۶۵ کشور دنیا صادر می‌شود. در مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان نیز مصرف مسلمانان این کشورها افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران خاطرنشان کرد: موضوع کرونا و افزایش قیمت دلار تعادلی به وجود آورد و با وجود محدویت‌های موجود تولید و صادرات خرما افزایش پیدا کرد. میزان صادرات سال جاری حدود ۳۰۰ هزار تن بود. اگر فرض کنیم ۲۰ درصد تولید خرما، جزء ضایعات باشد و صرف تولید فرآورده‌های دیگر مانند شیره خرما شود و اگر سرانه مصرف داخل کشور را بین ۷ تا ۸ کیلوگرم در نظر بگیریم، یعنی هر ساله حدود ۷۰۰ هزار تن از خرمای تولیدی در داخل مصرف می شود.

وی افزود: ۵۰ درصد از این مصرف تنها در ماه رمضان اتفاق می‌افتد و از آنجا که نزدیک به ماه رمضان هستیم، هم اکنون بیشترین تقاضا در داخل کشور بوده و حتی صادرات داریم. زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد به همین علت همه تامین‌کنندگان داخلی و خارجی محصول را اکنون تامین می‌کنند.

کد خبر 41478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =