صادرات و واردات ۱۲.۵ میلیارد دلاری با امارات در ۱۱ ماهه ۹۹

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: در ۱۱ ماهه نخست امسال ۴.۱ میلیارد دلار کالا به امارات صادر و ۸.۴ میلیارد دلار وارد کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، فرشید فرزانگان ظهر امروز(چهارشنبه)و در نشستی خبری با خبرنگاران که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: واردات ایران از امارات بعد از چین در رتبه دوم با ۸.۴ میلیارد دلار قرار دارد ولی با این وجود از نظر وزنی، واردات ایران از امارات ۴.۵ میلیون تن بوده که در صدر واردات از نظر وزنی قرار می‌گیرد.

جزییات ۸ ساله صادرات و واردات ایران و امارات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: در سال ۱۳۹۱ میزان صادرات ایران به امارات تنها ۳.۵ میلیارد دلار و واردات ۱۷ میلیارد دلار بود اما در سال بعد از آن میزان واردات از امارات با ۷ میلیارد دلار کاهش به ۱۰ میلیارد دلار رسید ولی صادرات همان رقم ۳.۵ میلیارد دلار باقی ماند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ صادرات ایران برابر با ۳.۷ میلیارد دلار بود ولی واردات به ۱۱ میلیارد دلار رسید. در سال گذشته اما در حالی که ۳.۷ میلیارد دلار کالا به امارات صادر کردیم، واردات ما از این کشور به ۷ میلیارد دلار رسید.

فرزانگان اظهار داشت: در ۱۱ ماهه نخست امسال هم صادرات ایران به امارات برابر با ۴.۱ میلیارد دلار و واردات از این کشور هم ۸.۴ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب امارات با بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار از نظر تجاری و بعد از چین، دومین شریک تجاری ایران بوده است.

واردات ۴۱ میلیاردی دلار طلا و الماس در سال

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: امارات سالانه ۳۰.۴ میلیارد دلار طلا و ۱۰.۶ میلیارد دلار الماس وارد می‌کند که مهم‌ترین شریک تجاری این کشور در زمینه طلا نیز کشور هند است.

وی تصریح کرد: بعد از طلا و الماس، این کشور ۹.۵ میلیارد دلار خودرو شامل موتور وسایل نقلیه و موتورسیکلت هم وارد می کند.

فرزانگان گفت: جواهرات با ۷ میلیارد دلار، روغن و هیدروکربن ها با ۵.۸ میلیارد دلار، موتور هواپیما با ۵ میلیارد دلار، تلفن هوشمند با ۴.۲ میلیارد دلار، کربوراندوم، کریلویت، آلومینیوم واکسید آن با ۲.۳ میلیارد دلار، دارو با ۲.۲ میلیارد دلار و مس و ضایعات آن با ۲.۱ میلیارد دلار عمده‌ترین محصولات وارداتی امارات هستند.

این فعال بخش خصوصی همچنین صادرات غیرنفتی امارات را نیز به ترتیب طلا با ۱۸.۴ میلیارد دلار، آلومینیوم با ۴.۲ میلیارد دلار، جواهرات با ۲.۳ میلیارد دلار، سیم مس با ۲.۱میلیارد دلار، پلی اتیلن با ۲ میلیارد دلار و هیدروکربن ها با ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد.

وی امارات و دبی را به دو بخش مستقیم و مناطق آزاد تقسیم کرد و گفت: واردات مستقیم دبی از ایران به ترتیب مربوط به سبزی و میوه، خشکبار، سرب، آهن شکل دهی شده، ملون، هیدروکربن ها و روغن پالایش شده، سیمان، انگور و کشمش و زعفران بوده است.

فرزانگان تصریح کرد: واردات دبی از ایران در محدوده قلمرو به قلمرو حدود ۳۹۵ میلیون دلار بوده و شامل سبزیجات تازه، صیفی جات و میوه جات؛ ماهی تازه، زعفران، خشکبار، شکلات و آجیل؛ آهن و میلگرد؛ مشتقات هیدروکربنی و صنایع معدنی بوده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرات غیرنفتی دبی به ایران نیز برابر با ۱۹۶.۵ میلیون دلار بوده که بیشترین رقم آن به ترتیب مربوط به سیگار و توتون؛ شکر؛ آبمعدنی، آب طعم دار، نوشیدنی های غیرالکلی؛ عطر و ادکلن؛ کاغذ و انواع کنسرو بوده است.

وی در عین حال تجارت مستقیم ایران و دبی در مناطق آزاد(صادرات مجدد)را بیش از ۳.۱ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بیشترین کالاها در زمینه صادرات مجدد مربوط به الیاف شیمی یا سنتزی؛ موتور ماشین، موتورسیکلت، قطعات خودرو و اتومبیل؛ کولر گازی؛ لوازم صوتی و تصویری؛ لاستیک؛ یحچال و فریزر؛ نارگیل و انبه و سنسورها و دستگاه های تست شیمیایی بوده اند.

سهم ۲ درصدی ایران از واردات ۱۱۶۰ میلیارد دلاری همسایگان

فرزانگان در ادامه ظرفیت وارداتی ۱۵ کشور همسایه ایران را یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این رقم بالا سهم ایران تنها ۲ درصد است که رقم بسیار ناچیزی است.

وی گفت: امارات به تنهایی در سال ۲۶۱ میلیارد دلار و روسیه ۲۳۸ میلیارد دلار و ترکیه نیز ۲۲۳ میلیارد دلار واردات دارند که باید بر روی این کشورها در زمینه صادرات متمرکز شویم.

برنامه ریزی برای صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به امارات در سال ۱۴۰۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: براساس اسناد بالادستی تهیه شده در سازمان توسعه تجارت ایران، در سال ۹۸ باید ۶ میلیارد دلار و در سال جاری باید ۷ میلیارد دلار کالا به امارات صادر می کردیم در حالی که در ۱۱ ماهه نخست امسال این رقم ۴.۳ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: برای سال آینده نیز سازمان توسعه تجارت پیش بینی صادرات ۸ میلیارد دلاری به امارات را داشته که به نظر من تحقق یافتنی نیست. هرچند براساس بررسی های سازمان توسعه تجارت ظرفیت صادراتی ایران به امارات در سال ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی کالاهایی که پتانسیل صادراتی به امارات را دارند به ترتیب پتروشیمی و پایه نفتی؛ محصولات شیمیایی و سلولزی؛ مواد و صنایع فلزی؛ میعانات گازی؛ خودرو و ماشین آلات صنعتی؛ مواد و صنایع معدنی غیرفلزی؛ میوه و تره بار؛ شیرینی و شکلات؛ صنایع تبدیلی؛ صنایع نساجی؛ برق و الکترونیک؛ محصولات لبنی؛ دام و طیور؛ لوازم خانگی و خشکبار عنوان کرد.

موانع و مشکلات ۱۱ گانه در تجارت با امارات

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، فرزانگان موانع و مشکلات ۱۱ گانه تجارت با امارات را نام برد و گفت: در حال حاضر با سختگیری بانک مرکزی امارات بر حساب های بانکی ایرانیان مواجه هستیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات همچنین از ضعف در ناوگان و زیرساخت های حمل و نقل زمینی- ریلی و دریایی؛ کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای به ویژه کانتینرهای یخچال دار؛ عدم وجود زیرساخت های سردخانه ای کافی؛ نبود ثبات در روند و محیط صادرات محصولات از نظر قوانین به عنوان موانع بعدی تجارت با امارات نام برد.

به گفته این فعال بخش خصوصی، عدم پایش مستمر وضعیت رقابتی و مزیت نسبی کالاها برابر رقبای دیگر بازار هدف؛ لزوم انعقاد و فعال سازی موافقت نامه تجارت ترجیحی یا آزاد؛ سیاست گذاری و بخشنامه های محدودیت ارزی بانک مرکزی؛ بالا بودن ارزش گذاری پایه گمرکی برای برخی از کالاها در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات؛ ضرورت ارائه مشوق های لازم به صادرکنندگان برای برگزاری رویدادهای اکسپو و اجرای ضعیف مکانیزم تهاتر و مدل های مشابه از دیگر موانع و مشکلات تجارت با امارات هستند.

راهکارهای پیشنهادی برای توسعه روابط با امارات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در ادامه تسهیل سفرهای فعالان اقتصادی؛ ارتباط بانک های ملی و صادرات با بانک های اماراتی؛ برگزاری نمایشگاه و فروشگاه های دائمی یا فصلی محصولات ایرانی؛ حضور پررنگ تر تولیدکنندگان ایرانی در بخش اکسپو و تسهیل صادرات در زمیان برگزاری رویدادهای اکسپو را از جمله راهکارهای پیشنهادی این اتاق برای توسعه روابط با امارات برشمرد.

وی ادامه داد: اتخاذ دیپلماسی فعال اقتصادی جهش کاهش کدورت ها با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ویژه امارات، بحرین و عربستان به توسعه روابط اقتصادی کشور کمک می کند. عربستان سعودی به تنهایی پتانسیل جذب ۱۳۵ میلیارد دلار کالا را دارد.

فرزانگان راه اندازی بخش اقتصادی سفارت ایران در دبی یا ابوظبی، راه اندازی میز صنعت و تجارات در پیوند با اتاق مشترک و اتاق بازرگانی ایران در محل سفارت و همچنین توسعه صنعت گردشگری را خواستار شد.

این فعال بخش خصوصی همچنین تاکید کرد: ضروری است برای تسهیل در نقل و انتقال مالی ایرانیان و تجار ایرانی در دبی، کشور به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بپیوندند زیرا در حال حاضر شعب بانک های ملی و صادرات که در امارات مستقر هستند، به هیچ شبکه بانکی متصل نیستند.

 مینا ساعتچی

کد خبر 41493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =