همتی: تامین ارز کشور بدون توجه به منابع مسدود شده خارجی انجام می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا، گفت: بانک مرکزی برنامه خود را برای تامین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، «عبدالناصر همتی» در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز در خبرها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم»، در این خصوص چند نکته قابل ذکر است.

وی بیان‌داشت: از ابتدا هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای ها انجام شد و من در جلسه از این‌که اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند یا نه از وی سؤال کردم.

همتی در ادامه این یادداشت آورده است: بانک مرکزی برنامه خود را برای تامین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است.

وی ادامه‌داد: بر این اساس، تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع در جریان بانک‌مرکزی و تامین ارز سایر کالاهای ضروری و نیز مواد اولیه واحدهای تولیدی از طریق منابع صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان درجریان است.

رییس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان‌کرد: از ابتدای امسال تاکنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تامین کرده و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیر نفت‌خام) نیز از روش‌های مختلف درخدمت واردات کشور قرار گرفته است.

به گفته همتی، از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون۳.۳ میلیارد دلار فقط در سامانه نیما تامین ارز شده و این، علاوه بر تامین ارز خود بانک‌مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است.

وی یادآور شد: فقط در روز گذشته عرضه در سامانه نیما ۶ برابر معاملات بود، همچنین میانگین نرخ معاملات دیروز نیز ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار بود.

 براساس این گزارش، چندی پیش، رییس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در زمینه چگونگی جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

کد خبر 41499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =