رشد ۶۶ درصدی قیمت کالاهای اساسی با وجود تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید مواد غذایی و کالاهای اساسی با وجود تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی رشدی ۶۶ درصدی داشته‌اند.

مسعود خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با بیان این مطلب افزود: طی ۶ سال گذشته، همواره اتاق بازرگانی تاکید داشته که برای سالم‌سازی و بهبود شرایط اقتصادی کشور ضرورت دارد که ارز تک نرخی شود زیرا هرگونه ارز دو نرخی باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

وی با انتقاد از تداوم تخصیص ارز ترجیحی به ۵ قلم کالای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ و تصویب آن در دولت و مجلس، اظهار داشت: براساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده، امسال و برای تامین کالاهای اساسی و مواد غذایی، ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص یافته ولی باز هم شاهد هستیم که شاخص قیمت در زمینه مواد غذایی و کالاهای اساسی طی سال جاری ۶۶ درصد رشد داشته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهند با وجودی که ارز ارزان و ۴۲۰۰ تومانی را برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم ولی کالاهای اساسی با رشد قیمتی ۶۶ درصدی به دست مصرف کننده نهایی رسیده‌اند.

خوانساری تصریح کرد: اتاق بازرگانی و بسیاری از اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند برای کمک به افراد ضعیف در جامعه بهتر است دولت یارانه اختصاص داده شده در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مستقیم و نقدی در اختیار افراد قرار دهد زیرا به این صورت، عدالت بهتر اجرا شده و از رانت و فساد جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ارز چند نرخی باعث بهم ریختگی در تولید و اقتصاد می‌شود، افزود: سال آینده نیز در کشور ارز دو نرخی خواهیم داشت هرچند که انتظار ما از مجلس این بود که تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را مصوب نکند.

 مینا ساعتچی

کد خبر 41522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =