۵۰۰ هزار تن برنج در گمرک منتظر تائید وزارتخانه‌ها

کارشناسان تنها دلیل افزایش نجومی بهای  برنج را حذف ارز ترجیحی از واردات و افزایش نرخ ارز نیمایی می‌دانند به طوری که هم اکنون ۵۰۰ هزار تن برنج در گمرک به انتظار تایید وزارتخانه مربوطه بوده و باعث شده تا قیمت برنج پاکستانی در بهمن ماخ امسال با رشد ۱۲۲.۵ درصدی روبه رو شود.

به گزارش اگزیم نیوز، آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد؛ ارزش هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در بهمن ماه سالجاری به کیلویی ۲۴ هزار و ۳۴۰ تومان رسید در حالی که در مدت مشابه سال قبل قیمت آن ۱۰ هزار و ۹۴۰ تومان بود.

در این زمینه دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، تنها دلیل افزایش قیمت برنج خارجی را مربوط به حذف ارز ترجیحی از واردات این کالا عنوان کرد و گفت: در ابتدای سالجاری تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی)، به واردات برنج حذف شد و تجار فقط مجاز به واردات آن با ارز نیمایی بودند.

مسیح کشاورز با اشاره به روند افزایشی نرخ ارز نیمای از زمان حذف ارز ترجیحی واردات برنج تا امروز(سه شنبه) اظهار کرد: در زمان حذف ارز ترجیحی از واردات برنج، نرخ ارز نیمایی ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان بود، اما اکنون نرخ آن ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش حجم واردات بر افزایش بهای برنج تاثیر داشته است، گفت: افزایش بهای برنج بیش از هر چیز تحت تاثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بوده و حجم واردات بر بالا رفتن قیمت‌ها بی‌تاثیر است چراکه تقاضایی برای برنج وارداتی گران وجود ندارد.

به گفته وی درصورت کنترل نرخ ارز نیمایی، هم اکنون هر کیلوگرم برنج پاکستانی کیفی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد.

کد خبر 41624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =