منابع ارزی آزادشده را صرف تکمیل طرح‌های نیمه تمام کنیم

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت نباید منابع ارزی آزاد شده در کشورهای مختلف را صرف خرید کالاهای مصرفی کند بلکه می‌تواند از آن برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استفاده کند.

عباس آرگون روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مخاتلف از جمله کره جنوبی، عراق، ژاپن، هند و چین و اخبار متفاوت درباره آزادسازی آنها، گفت: دولت نباید از این منابع برای خرید کالاهای مصرفی استفاده کند. در حال حاضر بسیاری از طرح‌های اقتصادی در کشور نیمه تمام و راکد هستند و دولت می‌تواند برای تکمیل آنها از این منابع استفاده کند.

وی افزود: تکمیل طرح‌های نیمه تمام هم باعث ایجاد اشتغال و افزایش تولید می‌شود و هم افزایش صادرات و درآمدزایی ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: البته به جز سرمایه‌گذاری برای طرح‌های نیمه تمام، دولت باید ذخیره‌های احتیاطی نیز داشته باشد زیرا نااطمینانی‌هایی در سطوح مختلف نسبت به رفع کامل تحریم‌ها، حذف بخشی از آنها و غیره وجود دارد و دولت حتما باید ذخایر احتیاطی در این خصوص داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در خصوص نرخ ارز نیز، تصریح کرد: شرایط بازار و عرضه و تقاضا باید نرخ ارز را تعیین کند. هر زمانی عرضه و تقاضا در نقطه تعادلی به هم برسند، نرخ ارز به طور واقعی تعیین می‌شود و مورد قبول است.

آرگون ادامه داد: نرخ‌های دستوری برای ارز چه نرخ ۳۰ هزار تومانی و چه نرخ ۱۵ هزار تومانی پایدار نخواهند بود بلکه نرخی که با سازوکار بازار تعیین شده باشد، ثبات خواهد داشت.

وی درباره ثبات نرخ ارز نیز توضیح داد: ثبات نرخ ارز به معنای این نیست که نرخ را ثابت نگاه داریم بلکه منظور نرخ مدیریت شده است که به فعالان اقتصادی قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی پذیری بدهد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: منظور ما از ثبات نرخ ارز این است که وقتی یک صادرکننده یا واردکننده کالایی را با نرخ نیمایی وارد یا صادر می‌کند، بتواند در زمان ورود کالا یا دریافت مبلغ کالا، پیش‌بینی از نرخ ارز داشته باشد. افزایش نرخ ارز سود نیست بلکه کاهش ارزش پول است.

کد خبر 41626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =