دستیابی به بازارهای جهانی با ارائه خدمات و تسهیلات متنوع در سال ۱۴۰۰

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: متنوع‌سازی بازارهای هدف، تسهیل صادرات خدمات و کالاهای دانش‌بنیان و توانمندسازی بنگاه‌های تجاری به عنوان اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حمید زادبوم» در گفت و گویی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم در سال ۹۹، اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات موجود در سالی که گذشت توانستیم به اهدافی مانند گسترش روابط تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های بلندمدتی در دستور کار ایران برای توسعه روابط تجاری قرار دارد، تصریح کرد: یکی از اهداف در سال ۱۴۰۰، تسهیل صادرات برای گروه‌های کالایی با ارزش افزوده بیشتر است که شامل کالاهای دانش بنیان و فنی و مهندسی می‌شود تا کشورهای جهان با توانمندی‌های ایران در این زمینه آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در سال ۱۴۰۰ کمک به توانمندسازی بنگاه‌های صادراتی کوچک و بزرگ در سال جدید است تا شرایط را برای گسترش روابط تجاری ایران فراهم کنند.

زادبوم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مقرر شده تا رایزنان بازرگانی به بازارهای اولویت‌دار اعزام شوند و با مذاکراتی در زمینه تجارت در جهت متنوع‌سازی بازارهای صادراتی ایران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه صادرات در سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا روند مثبتی را پشت سر گذاشت، گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۹، پتروشیمی و میعانات گازی ۵۱ درصد، معدن و صنایع معدنی ۲۱ درصد، کشاورزی و صنایع غذایی ۱۸ درصد، صنعت ۱۰ درصد، فرش و صنایع دستی چهار دهم درصد از سهم صادراتی کشور را برعهده داشتند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در این مدت چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، روسیه و تایلند ۸۶ درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

وی در خصوص صادرات کالا به تفکیک گروه های اقتصادی، خاطرنشان کرد: ایران به سازمان همکاری های اسلامی OIC ۶۴ میلیون و ۲۱۶ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار، سازمان همکاری اقتصادی اکو ۱۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳ میلیون دلار، شورای همکاری های خلیج فارس ۱۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار، کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS چهار میلیون ۳۷۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا سه میلیون و ۵۵۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار، اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تن به ارزش ۹۳۳ میلیون دلار، اتحادیه اروپا ۲۷۷ هزار تن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار صادرات انجام داده است.

زادبوم در خصوص واردات کالا در ۱۱ ماهه سال ۹۹، اظهار داشت: در این مدت واردات کالاهای واسطه ای ۲۸ میلیون و ۶۲۳ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار، سرمایه ای ۴۶۶ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار و مصرفی یک میلیون و ۷۲۸ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه چین، امارات، ترکیه، هند، آلمان، انگلستان، روسیه، هلند، سوییس و ایتالیا ۸۴ درصد سهم ارزشی از کل واردات را انجام دادند، خاطرنشان کرد: سهم واردات از سازمان همکاری های اسلامی OIC ۱۱ میلیون و ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، شورای همکاری های خلیج فارس پنج میلیون و ۷۵۲ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار، اتحادیه اروپا چهار میلیون و ۳۱۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار، سازمان همکاری اقتصادی اکو چهار میلیون و ۷۹۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار، کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS سه میلیون ۲۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلار، کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا یک میلیون و ۷۵۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار، اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲ میلیون و ۸۵۲ هزار تن به ارزش ۹۷۷ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

کد خبر 41762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =