لزوم ممنوعیت ۳ ساله واردات کالاهای داخلی‌سازی شده

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است: کالاهایی که نیاز داخل را به صورت کیفی تامین می‌کنند، دست‌کم نیابد تا سه سال وارد شوند، به این ترتیب افرادی که در بدترین شرایط تحریم‌ها نیازهای صنعت را تامین و کشور را خود اتکا کردند، آسیب نخواهند دید.

به گزارش اگزیم نیوز، «مهدی صادقی نیارکی» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی، افزود: در سال ۹۹ دو رویکرد ایجابی و ترویجی نهضت ساخت داخل از یک سو و مدیریت واردات از سویی دیگر، توسط وزارت صنعت دنبال شد.

به گفته وی، برنامه سال ۹۹ در بحث نهضت ساخت داخل، داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلاری بود که مطابق آخرین آمارها تا پایان آذرماه ۲.۸ میلیارد دلار آن محقق شده است.

صادقی نیارکی ادامه‌داد:‌ سیاست جایگزینی واردات سبب می‌شود تا کالاهایی که اکنون توان ساخت داخل آنها وجود ندارد، در نهضت داخلی‌سازی با به‌هم‌رسانی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها داخلی‌سازی شوند که خود، شامل دو بخش است.

وی اضافه کرد: بخش نخست، سهم استان‌هاست که در ۲۱۰ رشته فعالیت که باید ساخت داخل در آنها انجام شود، ابلاغ شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ بخش دوم نیز مربوط به برگزاری میزهای ساخت داخل است که طی دو سال گذشته ۱۴ میز در صنایع و بخش های مختلف خودرویی، پتروشیمی، لوازم‌خانگی، برق و مخابرات برگزار شده است.

این مقام مسوول بیان‌داشت: رویکرد دیگر، مدیریت واردات است به طوری که اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه از کالاهایی که مشابه ساخت داخل دارند و به اندازه کافی در کشور تولید می‌شوند، دارای محدودیت و ممنوعیت ثبت سفارش است که ارزش این کالاها نیز در حدود پنج میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: پیشنهاد وزارت صنعت تداوم ممنوعیت‌ واردات در این زمینه و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب است که وقتی توان ساخت داخل وجود دارد، دیگر دلیلی برای واردات وجود ندارد.

صادقی نیارکی یادآور شد:‌ درخصوص کالاها، اقلام، قطعات و تجهیزاتی که ساخت داخل شده یا می‌شوند، می‌توان آنها را در سامانه «توان ایران» ثبت کرد تا سازمان‌های صنعت استان‌ها اجازه ثبت سفارش به آنها ندهند.

وی افزود: همچنین می‌توان به‌محض تامین کامل نیازمندی‌های داخل، اسامی این کالاها و تجهیزات را به کمیسیون ماده یک دفتر مقررات به منظور افزایش تعرفه واردات آنها اعلام کرد تا مکانیسم تعرفه به تنظیم‌گری واردات آنها بپردازد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: باید اقتصاد صنعتی کشور به سمت خودکنترلی و رقابت‌پذیری بیشتر حرکت کند، به این منظور باید صنعتگران فرآیندهایشان را سهل و چابک کنند، بر R&D و به‌کارگیری دانش فنی سرمایه‌گذاری کنند تا نیاز به واردات به حداقل برسد.

وی تصریح‌کرد: امروز فرصت مغتنمی است تا مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت این دغدغه تولیدکنندگان را در برنامه هفتم توسعه گنجانده و حکمی در همین زمینه داشته باشند.

صادقی‌نیارکی با اشاره به تجارب سایر کشورها، خاطرنشان‌کرد: بسیاری از کشورهای صنعتی بین سه تا پنج سال از صنایع نوزاد و نوپای خود حمایت می‌کنند تا پس از آن بتوانند با توجه به ظرفیت‌های حداکثری به رقابت بپردازند.

رفع گلوگاه‌های تولید

وی در ادامه بر لزوم رفع گلوگاه‌ها و روان‌سازی تولید در شرایط کنونی جنگ و نوسان‌های اقتصادی تاکیدکرد و گفت: باید در حد توان از طریق سامانه‌ها، فرآیندها و نظارت‌ها و همچنین مکانیسم‌هایی که منجر به تخصیص می‌شوند، موضوعات زیرساختی، مواد اولیه و غیره را به موضوعات فرآیندی و سیستمی و فرآیندهای سامانه‌ای تبدیل و آنها را به سازمان های صنعت استان‌ها تفویض کرد.

صادقی‌نیارکی در عین حال گفت: این تفویض‌ها باید تا اندازه‌ای باشد که زنجیره ارزش را دچار اشکال و اختلال نکند، زیرا اگر بخواهیم همه چیز را به مکانیسم عرضه و تقاضا بسپاریم، برخی تولیدات صنعتی دیگر توجیه اقتصادی نخواهند داشت؛ بر این اساس نیازمند یک مکانیسم تسهیل‌گرانه و تنظیم‌گرانه هستیم.

وی بیان‌داشت: در این راستا ‌باید یک سری اصول کلی اقتصاد صنعتی که مهمترین آنها تکمیل زنجیره ارزش است، مد نظر قرار گیرد.

بازگشت به کار بیش از ۲۳ هزار نفر

معاون امور صنایع وزارت صنعت در خاتمه خاطرنشان‌کرد:‌ تا پایان بهمن‌ماه ۹۹ با اقدام‌های حمایتی انجام شده، تعداد بیش از ۱۴ هزار واحد صنعتی در استان‌ها به مدار تولید بازگشته‌اند که در نتیجه، حدود ۲۳ هزار نفر مجدد مشغول به کار شده‌اند.

کد خبر 41780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =