سند همکاری جامع با چین را باید به قرارداد برد-برد تبدیل کنیم

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بااشاره به امضای سند همکاری جامع ایران و چین تصریح کرد مهم آن است که بتوانیم این سند را به سمت یک قرارداد برد- برد سوق دهیم.

فریال مستوفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، ضمن اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: در سال ۲۰۱۶ و همزمان با اجرایی شدن برجام، رئیس‌جمهور چین به ایران سفر و پیشنهادی را در قالب سند همکاری دو کشور به مقامات ایران ارائه کرد. این پیشنهاد تا حدودی مسکوت مانده بود و اخیرا بحث و گفت‌وگوهایی در مورد آن صورت گرفت.

وی افزود: حدود یک سال پیش به موجب اخباری که از این سند به اتاق تهران رسید، کمیته‌ای برای بررسی صحت و سقم آن در اتاق شکل گرفت؛ براین اساس، طی سه تا چهار ماه با همکاری تیم خبره‌ای از کارشناسان به بررسی این موضوع پرداختیم و پیشنهادات خود را به مقامات ذیربط ارائه کردیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: این پیشنهادات با این رویکرد ارائه شد که اگر روزی سند همکاری به امضا رسید، دارای چه ادبیات و ویژگی‌هایی باشد.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با تاکید بر اینکه سند به امضا رسیده، یک سند همکاری بوده و قرارداد یا تفاهمنامه نیست، ادامه داد: از آنجا که محتوای سند امضا شده منتشر نشده، نمی‌دانیم تا چه حد از پیشنهادات اتاق بازرگانی تهران در تنظیم این سند استفاده شده‌است.

مستوفی گفت: اکنون عده‌ای در صف مخالفان و گروهی در صف موافقان این سند ایستاده‌اند. به نظر می‌رسد هر دو گروه در اشتباه به سر می‌برند؛ چرا که نه آنان که موافق هستند، سندی را مشاهده کرده‌اند و نه کسانی که مخالفت می‌کنند، از جزییات این سند اطلاعی دارند.

وی با طرح این سوال که چرا دست‌کم، بخش اقتصادی این سند برای بخش خصوصی و مردم ایران که ذینفعان آن هستند، منتشر نمی‌شود؟، تاکید کرد: چین، این نوع اسناد همکاری را با حدود ۷۰ کشور به امضا رسانده ‌است. مهم آن است که کشورها بتوانند این سند را به سمت یک قرارداد برد- برد سوق دهند.

وی اظهار داشت: اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم در برخی از کشورها که وضعیت مالی مساعد و مدیریت صحیحی حاکم نبوده، این قراردادها به ضرر کشور میزبان تمام شده است.

قابل ذکر است که محمدجواد ظریف و وانگ ایی وزرای خارجه ایران و چین روز هفتم فروردین سند جامع همکاری‌های دو کشور را که نقشه راهی برای روابط دو کشور طی سال‌های پیش رو است، در تهران امضا کردند.

کد خبر 41889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =