قرارداد ۲۵ سال با چین، فاز تهاجمی ندارد

یک کارشناس مسایل آسیایی معتقد است؛ از آنجا که چین تاکنون الگوی توسعه ای خود را بر ایران تحمیل نکرده است؛ بنابراین در قرارداد ۲۵ ساله نیز رویکرد تهاجمی و استثماری ندارد.

مصطفی رشیدی  روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به وجود بعضی نگرانی ها از سوی برخی از مسئولان، فعالان اقتصادی و عموم مردم از بخش هایی از مفاد قرارداد ۲۵ ساله چین با ایران، گفت: این کشور سالهاست که از تحریم های اقتصادی و گردشگری با محوریت آمریکا، آسیب های بسیاری دیده است از این رو سعی دارد تا در قراردادهای خود با اغلب کشورها رویکردی کنشگرانه اتخاذ کند.

وی ادامه داد: این کشور به عنوان یکی از ابرقدرت های اقتصادی جهان، منافعی دارد که برای حفظ و کسب آنها، درصدد ایجاد چالش هایی برای رقبای خود بوده که توافق بر پرداخت وام ها و تسهیلات کلان به ایران از آن جمله است؛ لذا در این یادداشت تفاهم رویکردی اتخاد کرده که همراهی در قراردادها و مذاکراتش با کشورمان در این تفاهم نامه بیش از هر چیز دیگر نمود دارد.

این استاد دانشگاه رویکرد اتخاذ شده چین با کشورهای غربی را  تحمیل الگوهای خود عنوان کرد و افزود: چین برخلاف رویکرد خود با رقبایش، در طرح های اقتصادی ایران، زیرساخت هایی را ایجاد و احداث کرده که هیچ کشوری در زمان تحریم برای ما انجام نداده و به انها ورود نکرده است.

وی تاکید کرد: انعقاد چنین قرارداد طولانی مدتی با کشور تحریم شده ایران، به منزله کسب یک رای در برخی از مواقع استراتژیک به نفع کشور ما بوده که می تواند به حل مشکلات و کاهش فشارهای بین المللی ایران کمک کند.

هفتم فروردین ماه سالجاری، سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین پس از سال‌ها گفتگو و حواشی در خصوص آن، توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد.

سندی که مخالفان آن را قرارداد ترکمانچای جدید می‌خوانند و از وابستگی طولانی‌مدت و اعطای امتیاز به چین هراس دارند و در سوی مقابل آن موافقانی هستند که این قرارداد را گامی مثبت در عرصه دیپلماسی کشور محسوب می کنند.

یادآور می شود؛ پایه‌های تحکیم روابط ایران با چین از سال ۹۴ ریخته شد. زمانی که رئیس‌جمهور چین یک سال پس از برجام به ایران سفر کرد و پس از خروج ترامپ از توافق در سال ۹۷، امید مقامات کشور به اروپایی‌ها برای تامین برخی منافع تجاری و سرمایه‌گذاری در چارچوب برجام برای ایران، به در بسته خورد. اما در این شرایط چین با وجود تحریم های مختلف غربی ها بخصوص امریکا علیه کشورمان اقدام به خرید نفت و فروش برخی از مایحتاج به ایران کرد.

کد خبر 41897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =