برخورد جدی دولت با سودجویان و متخلفان بازار مرغ

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برخی سودجو و متخلف درصنف و واحدهای بسته بندی موجب تلاطم بازار مرغ شدند، گفت: این افراد مرغ را با قیمت تنظیم بازاری تهیه و با نرخ های گزاف به مردم می فروختند که با پیگیری قرارگاه ساماندهی بازار با سودجویان و متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، «کاظم خاوازی»در حاشیه چهارمین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور افزود: امروز تمامی دستگاه های قضایی به هوش هستند تا با نظارت بر همه اجرای زنجیره، تولید مرغ فراوان و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه در کل چرخه از مرغدار تا عوامل توزیع  اکثریت افراد نجیب و خوب هستند در بخش هایی افراد متخلفی شناسایی شده اند که پرونده های آنان توسط تعزیرات و دادستان ها در حال رسیدگی است بنابراین  چه از مرغدار، کشتارکن، کشتارگاه، حتی کامیون هایی که در فاصله بین محل کشتارگاه تا عرضه ناپدید می شدند پرونده تمامی اینها در واحدهای قضایی ارجاع داده شده و رسیدگی می شود.

وزیر جهادکشاورزی گفت: در قرارگاه ساماندهی به گونه ای عمل کرده ایم  که مسیر و روزنه ای برای اینگونه تخلفات وجود نداشته باشد.

خاوازی با تاکید براینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط متولی تولید است افزود: امروز در قرارگاه این محوریت با وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صمت کمک می کند که بتوانیم وضعیت نظام توزیع مطلوبی را طراحی کنیم.  

تخصیص ارز ۴۲۰۰ به نهاده مرغ برای حمایت از دهک های پایین جامعه است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در کشور علیرغم برنامه ریزی های خوبی که برای تولید شد ما دچار چندین مشکلی شدیم که تصویر مناسبی از تولید در داخل و خارج ارایه نشد تولیدی که امروز برای مرغ اتفاق می افتد تقریبا مربوط به برنامه ریزی ۱ تا ۱.۵ سال گذشته است.

وی اضافه کرد: متوسط عرضه مرغ در بهمن، اسفند و فروردین ماه نشان می دهد مرغ به اندازه کافی و نیاز کشور تامین شده اما اتفاقات نامیمونی اعم از احتکار صنوف و واحدهای بزرگی که مرغ را منجمد می کرند، شد.

خاوازی افزود: دو نرخی شدن قیمت مرغ و  مشکلاتی که در خصوص صف و عطشی که ایجاد شد برای اینکه به هر حال در میادین میوه و تره بار تعداد غرفه های کمی داشت فضای مسمومی را در جامعه ایجاد کرد و دولت در روز ۱۱ فروردین قرارگاهی را تدارک دید که مسولیت به وزارت جهاد کشاورزی داده شد که همه واحدها و دستگاه ها بازار را به آرامش برسانند.

وی با اشاره به اینکه از همان شب تصمیمات کارشناسی و خوبی گرفته شد اضافه کرد: نقاط ضعف این حلقه کارشناسی شد و تصمیمات قاطعی گرفته شد به طوری که بخشی از گوشت مرغی که  به صورت قطعه بندی شده در صنف در اختیار مردمی که از نظر مالی استطاعت مالی بیشتری دارند، قرار می گیرد  و بخش دیگری وارد واحدهای  قطعه بندی و بسته بندی می شد و باز هم دهک های پایین از آن محروم می شدند.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید نهاده های دامی و در راستای حمایت از مردم اختصاص داده شده است،  افزود: در اولین اقدام هر دو فعالیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شده اما  در اولین فرصت با آرام شدن فضای بازار، فعالیت این واحدها آغاز خواهد شد.

قیمت گذاری جدید مرغ برای حمایت از تولید داخلی 

وزیر جهادکشاورزی گفت: با اقدام جدید قرارگاه ساماندهی مرغ کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان، در کشتارگاه ها ۲۳ هزارو ۳۰۰ تومان باید تحویل عمده فروشی و برای مصرف کنندگان ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شده است که این اقدام به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

وی اضافه کرد: اکنون نظارت خوبی توسط سازمان تعززیرات و همکاران ما در وزارت صمت و همه نهادهای امنیتی و نظارتی وجود دارد و امیدواریم بازار مرغ تثبیت شود.  

۲۷۰ تن گوشت مرغ مازاد وارد سردخانه ها  شد

خاوازی افزود: با توجه به اقدامات قرارگاه روز شنبه  یک هزارو ۱۱۶ تن و امروز یک هزارو ۴۵۰ تن گوشت مرغ به بازار استان تهران عرضه شد که  از این میزان روز گذشته ۷۰ تن و امروز ۲۰۰ تن مرغ بلا استفاده ماند که وارد  سردخانه ها شده تا برای فردا به بازار عرضه شود.

 وی با بیان اینکه ما بازار را روزانه کنترل می کنیم و امیدواریم بزودی بازار عادی و تثبیت شود، اظهار داشت: بحث پایداری تولید برای سالهای آینده و برنامه ریزی برای پایان سال  در دستور کار قرارگاه قرار دارد.

تولید قراردادی مرغ در دستور کار قرار گرفت

وزیر جهادکشاورزی گفت: تولید قراردادی یکی از کارهای دیگری که در قرارگاه ساماندهی مرغ در حال پیگیری است تا تولید در کل در اختیار وزارتخانه های  جهاد کشاورزی و صمت قرار بگیرد که این دو از طریق مباشرین بخش دولتی و خصوصی به موقع کالا را در اختیار مردم قرار دهند.

کد خبر 41910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =