ارتقا کیفیت زندگی، بهبود نرخ اشتغال و توسعه فناوری باشد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: هرچند توافق سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حوزه سیاست خارجی رخ داده اما انتظارات مردم، بیشتر بهبود شرایط اقتصادی از جمله ارتقا کیفیت زندگی، افزایش نرخ اشتغال و توسعه فناوری است.

محمد فاضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، مدیریت دولتی و شیوه نظارت ایران بر قرارداد ۲۵ ساله با چین را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: این توافق زمانی برای مردم کشور به عنوان یک موفقیت و دستاورد محسوب می شود که در بخش های مختلف بخصوص اقتصاد کشور خلق ثروت کند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های عموم مردم، افزایش مناقشات آمریکا و چین است که در این بخش باید چارچوب مشخصی تعیین شود تا عاملی برای افزایش تحریم ها و محدودیت های اقتصادی برای ایران نباشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی توافق ۲۵ ساله با چین را زمانی مفید دانست که از فرصت صادرات در بخش فناوری و نوآوری، استفاده بهینه صورت گیرد.

فاضلی ادامه داد: براساس برخی اطلاعات منتشره از قرارداد مذکور، مباحث مشارکت در طرح های زیرساختی؛ نمود بسیاری دارد و از آنجا که ایران به چین صادرات نفت دارد این سوال مطرح است که آیا چین مابه ازای پرداخت پول نفت، قرار است زیرساخت احداث کند یا خیر؟

وی با ارائه پیشنهادی در خصوص رفع این ابهام گفت: بهتر است در این بخش به جای تبادل پول نفت در ازای ایجاد زیرساختی که ایران نیز در آن کم و بیش توانمند است؛ از چین درخواست کنیم تا صنایع موثر در زنجیره ارزش جهانی(GVC)را احداث کند که سبب ارتقای جایگاه ایران در بازارهای جهانی و خودکفایی کشور شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، منفعت ایران در این قرارداد را منوط به ایجاد راهبردی اقتصادی استراتژیک عنوان کرد و یادآور شد: چین می تواند در حوزه صادرات امتیازی عالی به شمار رود و ایران با استفاده از پتانسل این کشور می تواند صادرات خود را از مواد خام به فناوری تغییر دهد و با تکیه بر فناوری بومی و نیروی کار ایرانی، به صادرات کننده بزرگ غیرنفتی تبدیل شود.

قابل ذکر است؛ سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، نام توافقی راهبردی میان ایران و چین است که براساس اخبار منتشر شده، پیش نویس آن در تیرماه سال ۱۳۹۹ در هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور ایران بررسی و تأیید شد به طوری که در نشست مذکور به وزارت خارجه ماموریت داده شد تا طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

یادآور می شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور چین اشاره به«تمایل و نگاه به شرق در ایران»در مقابل غرب کردند و فرمودند «روابط استراتژیک ۲۵ ساله با چین کاملا درست و حکمت آمیز است.»

کد خبر 41913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =