دهقان دهنوی: عرضه اولیه به هیچ عنوان نباید تعطیل شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه به هیچ عنوان نباید تعطیل شود، پیشنهادهایی برای تسهیل این فرآیند مطرح و در حال پیگیری است.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در نخستین نشست خود با روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران یکی از رویکردهای اصلی سازمان بورس را تعامل و استفاده از فکر و ایده ذی‌نفعان بازار دانست و با توجه به تنوع و تکثر آرای حاکم بر بازار از فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران خواست تا در کنار شناسایی مسائل، بیان راهکارها نسبت به بررسی آیین‌نامه‌های جاری و حاکم بر سازمان اقدام کرده و اصلاحات پیشنهادی را در اختیار سازمان قرار دهند.  

وی درباره تسهیل فرآیندها و اعطای مجوز تاسیس کارگزاری که سال هاست به کسی اعطا نشده است، گفت: این موضوع را سال‌ها قبل در هیات مقررات‌زدایی مطرح و دستورالعمل مربوط به آن را نیز بررسی کردیم و از روزی که ریاست سازمان را به عهده گرفتم، اجرای این مهم را دنبال می‌کنیم. تسهیل فرآیندها در صدور مجوزها و توسعه نهادهای مالی در بهترین شکل آن، از اهداف اصلی سازمان است.

دهقان، بهبود کیفیت کارگزاری‌ها و ارائه خدمات به‌روز و جدید از سوی آنها در کنار افزایش تعداد کارگزاری‌ها را ضروری خواند و ادامه داد: کارگزاری‌ها باید از منظر کیفیت خدمات نیز شرایط بهتری داشته باشند. فرآیند تشکیل سرمایه صندوق پروژه‌ها و غیره نیز موضوعات مهمی است که در دستورکار قرار دارند.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس، نقش اصلی و موثر بازار سرمایه در بازار اولیه است و کل عملیات در بازارثانویه زمانی ارزش دارد که به ایجاد سرمایه منجر شود. افزایش تعداد شرکت‌ها در بورس خوب است؛ اما اگر افزایش سرمایه نداشته باشند، ارزشی ندارد.

وی بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور که بسیار نگران کننده است را روند منفی رشد سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: در سال ۹۸ سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک کمتر بوده است. یعنی اقتصاد ایران از مایه و سرمایه خود مصرف می‌کند و ادامه این روند موجب می‌شود در دام فقر گرفتار شویم.

این مقام مسئول ادامه داد: کشوری که در دام فقر قرار گیرد، دیگر به راحتی نمی‌تواند از آن خارج شود. بنابراین باید هرچه سریع‌تر این جریان معکوس شود. بهترین جایی که می‌تواند این جریان را معکوس کند، بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: عرضه اولیه به هیچ عنوان نباید تعطیل شود، شرکت‌ها باید وارد شوند. پیشنهادهایی هم برای تسهیل این فرآیند مطرح و در حال پیگیری است. این اصلاحات باید انجام و بازار اولیه تقویت شود.

این مقام مسئول درباره بورس املاک و مستغلات نیز گفت: صحبت‌های اولیه در این باره انجام شده هرچند اولویت اول نیست و قبل از هر چیز باید ابزار اجرای دقیق و صحیح آن را فراهم کنیم.

دهقان، آزادشدن جریان اطلاعات به بازار را برای ایجاد اعتماد بین مردم، بسیار مهم دانست و از طراحی الگویی خاص برای EPS ها و عرضه اطلاعات مفید شرکت‌ها در بازار و برای سهامداران خبر داد.

رئیس سازمان بورس در ادامه با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم ظرفیت بازار سرمایه با عرضه زیاد مخدوش شود، گفت: اولویت سازمان، توجه به ظرفیت بازار سرمایه است. از سوی دیگر به بانک‌ها اجازه سرمایه‌گذاری داده شده است؛ بانک‌ها امکان بنگاه‌داری ندارند؛ اما باید در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

براساس اظهارات رییس سازمان بورس نرخ بهره، تورم و ارز باید با هماهنگی هم پیش روند و این حرکت هماهنگ بر بازار سرمایه نیز اثر مثبت خواهد داشت. کانون سهامداران حقیقی نیز در مرحله شکل‌گیری است.

کد خبر 41930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =