توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک؛ نتیجه دیدار ظریف از قرقیزستان

سفر روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان در رسانه‌های منطقه بازتاب یافت و توجه دو کشور به گسترش همکاری‌ها و استقبال قرقیزستان از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این کشور، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش اگزیم نیوز، سفر دیپلماتیک ظریف در منطقه آسیای میانه روز گذشته در قرقیزستان ادامه یافت و وزیر امور خارجه در بیشکک با صادیر چاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان و وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت وگو کرد. 

خبرگزاری آناتولی ترکیه طی گزارشی در این خصوص نوشت: صادیر چاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان روز سه‌شنبه در بیشکک با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

براساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری، جباروف و ظریف درباره گسترش همکاری ها در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی و فرهنگی و نیز سرمایه‌گذاری بین دو کشور تبادل نظر کردند.

چاپاروف در این دیدار گفت: درهای کشور ما همیشه به روی شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد قرقیزستان باز است. ما هم اکنون در تلاش هستیم تا محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه دیدار از حمایت ایران از یک مجتمع ورزشی در شهر اوش تشکر کرد و ظریف هم با اشاره به حمایت قرقیزستان از ایران در سطح بین‌المللی، گفت که تهران آماده همکاری با بیشکک است.

وی اهمیت برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی دو کشور را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر روابط مشترک تاریخی و فرهنگی گفت که همکاری دوجانبه در بخش راه و حمل و نقل یکی از اولویت‌ها است.

ظریف با بیان اینکه امنیت و ثبات قرقیزستان برای ایران مهم است، برای این کشور آسیای میانه که قرار است روز ۱۱ آوریل همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات برگزار کند، آرزوی موفقیت کرد.

همه پرسی برای تایید قانون اساسی جدید این کشور روز یکشنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) همزمان با انتخابات محلی برگزار خواهد شد. این اصلاحات در قانون اساسی، گذار از نظام پارلمانی به ریاستی را رسمیت می بخشد. مطابق این اصلاحات شمار نمایندگان مجلس از ۱۲۰ به ۹۰ نفر کاهش می یابد و یک نهاد جدید به نام "انجمن خلقی" تاسیس می شود.
رسانه‌های قرقیزستان از جمله پایگاه خبری "کی جی ۲۴" هم به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان اعلام کردند که ظریف از چاپاروف برای سفر به ایران دعوت کرده است. 

این رسانه قرقیزی همچنین خاطرنشان کرد که رئیس جمهور این کشور از مقامات ایران بابت تامین مالی احداث یک مجتمع ورزشی در اوش و همچنین کمک‌های انسانی در دوره شیوع کرونا تشکر کرده است.

وزیر خارجه ایران در ادامه دیدار، بخش راه و ترانزیت را دارای اولویت دانست و از قصد طرف قرقیزی برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و بخصوص در بخش کشاورزی، پتروشیمی، برق آبی و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای استقبال کرد. 

براساس گزارش این رسانه قرقیزی، چاپاروف آمادگی کشورش برای افزایش همکاری‌های دوجانبه بخصوص در بخش های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را مورد تایید قرار داد و خواستار توسعه آن شد.

محمدجواد ظریف روز سه شنبه همچنین با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاری‌ها منطقه ای و موضوعات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد. وی با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط فی‌مابین در زمینه تحریم ها، علاقمندی ایران به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تاکید قرار داد.

ظریف در پیامی توییتری در پایان این سفر اعلام کرد: با تاکید بر منافع مشترک، گفت وگوها متمرکز بر استفاده از پیوندهای کهن میان دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و تسهیل دسترسی‌ها به راه‌های ترانزیتی بین‌المللی بود. توقف بعدی: قزاقستان.

 سفر محمد جواد ظریف به چهار کشور آسیای مرکزی ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان از ۱۶ فروردین ماه آغاز شد.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه هم در تاشکند با «شوکت میرضیایف» رییس جمهوری ازبکستان و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کرد.

کد خبر 41980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =