سند ۲۵ ساله ایران و چین، عامل تحکیم همکاری های آتی

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین می تواند نقش اساسی در تثبیت بیشتر همکاری های اقتصادی آینده کشور ایفا کند باید برای اجرای بهینه و مطلوب مفاد آن از نظرات و رای متخصصان و کارشناسان بهره گیری شود.

سیدناصر موسوی لارگانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و سیاسی نبودن اهداف کلان این تفاهمنامه، اظهار داشت: این موضوع بلحاظ نقش آن در کاهش آثار تحریم های اعمال شده بر بخش های مختلف اقتصادی کشور از سوی غرب بخصوص آمریکا، مثبت ارزیابی می شود زیرا عملیاتی شدن آن می تواند در خروج ایران از انزوای اقتصادی موثر باشد.

وی با تاکید بر جایگاه مهم چین در اقتصاد جهان گفت: از آنجا که براساس پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، چین طی سال های آینده قدرت اول اقتصاد دنیا خواهد شد، بنابراین همکاری با این کشور برای ایران بسیار سودآور است؛ به شرط آن که از این فرصت به نحو مطلوب و مدیریت شده استفاده شود.

این نماینده خانه ملت ادامه داد: به منظور کسب بیشترین استفاده از این تفاهم در بخش های مختلف اقتصادی، نمایندگان مجلس در کمیسیون های مختلف، جلسات متعددی برگزار کرده و خواهند داشت تا بتوانند در این زمینه پیشنهادات کارشناسانه و هدفمندی را به دولت ارائه دهند.

رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس برخی دیگر از امتیازات این سند را برشمرد و افزود: بخشی از همکاری های مندرج در این تفاهمنامه مربوط به توسعه و افزایش فناوری های روز دنیا در بخش های مختلف است بنابراین ایران می تواند توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور را با کمک چین به مرحله نهایی رساند.

وی یادآور شد: همچنین ایران در بخش فناورانه به زیرساخت هایی نیازمند است که چین می تواند به سهولت و بدون محدودیت های تحریم ها، آنها را در اختیار ایران قرار دهد.

قابل ذکر است؛ برپایه سند منتشر شده توسط وزارتخارجه، این برنامه همکاری ۲۵ ساله در سه بُعد سیاسی-راهبردی، اقتصادی و فرهنگی امضا شده است.

این سند در بعد سیاسی-راهبردی به دنبال تحقق اهدافی همچون ارتقا سطح همکاری مشترک در موضوع‌های مورد نظر و در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. همچنین دو طرف قصد دارند، زیرساخت‌های دفاعی، مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه‌های مختلف دفاعی را تقویت کنند.

مطابق سند منتشر شده، ایران و چین در بُعد اقتصادی نیز به دنبال همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی هستند. در این سند همچنین بر مشارکت ایران در ابتکار کمربند راه چین و همکاری در توسعه مناطق ویژه و آزاد از جمله در سواحل مکران تاکید شده است. دو کشور همچنین قصد دارند همکاری‌های مالی، بانکی، گمرکی و زیرساختی و ارتباطی را با تکیه بر توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌ها گسترش دهند.

کد خبر 41983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =