شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید دارایی های مردم را مدیریت کنند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان آنکه شرکت های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید بازوی توسعه استان خود باشند، گفت: با این کار علاوه بر مدیریت دارایی های مردم می توان ضمن ایجاد منابع جدید از محل سودآوری این شرکت‌ها، در پروژه‌های توسعه آن استان سرمایه ‌گذاری کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، "محمدعلی دهقان دهنوی" امروز (شنبه) در نشست خبری که در محل وزارت اقتصاد با موضوع انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد، افزود: زمانی که در سال ۹۹ بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح گردید دو راهکار برای مشمولان سهام عدالت ارایه شد که نخستین روش این بود ممکن است افراد مایل باشند به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند.

وی یادآور شد: مردم یک برگه به عنوان سهام عدالت در اختیار داشتند که آن برگه مجموعه ای از سهام ۳۶ شرکت بورسی و چندین شرکت غیربورسی است، در واقع برگه های سهام عدالت پرتفویی از سهام شرکت های ارزشمند، بزرگ و قوی کشور هستند.

وی اضافه کرد: نخستین روش این بود که مردم سهام خود را مدیریت کنند که عنوان روش مستقیم را به خود گرفت و بخش زیادی از مردم نیز روش دوم را انتخاب کردند که روش مدیریت غیرمستقیم بود.

وی گفت: روش غیرمستقیم بدین صورت بود که در هر استانی یک شرکت تشکیل و برگه های سهام عدالت یا سبد ۳۶ سهم در این شرکت ها قرار داده شود و از طریق آن شرکت مردم سهامدار شوند و سهامی که مردم از این شرکت ها می گیرند همان سهام عدالتی است که شامل پرتفوی ۳۶ شرکت می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این شرکت ها می توانند مدیرانی داشته باشند که توسط مردم انتخاب شوند و سبد سهام توسط این افراد مدیریت شود که در نهایت این موضوع باعث شکل گیری شرکت سرمایه گذاری شد.

وی به اهمیت شرکت های سرمایه گذاری استانی اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا بودن تعداد سهامداران غیرمستقیم که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بودند، زمانی که دارایی ها در این شرکت قرار گرفتند به شرکت های بزرگی تبدیل شدند و ارزش شرکت ها به دو هزار میلیارد تومان در برخی از استان های کوچک و تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان های بزرگ رسید.

دهقان دهنوی افزود: با توجه به چنین وضعی این شرکت ها نیازمند هیات مدیره هایی هستند که بتوانند قادر به مدیریت این شرکت ها باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت قرار گرفتن هیات مدیره قوی در این شرکت‌ها، این انتظار محقق می‌شود تا شاهد بازدهی‌های خوبی از این سهام در اقتصاد کشور باشیم و افراد منتخب از طریق پیدا کردن مزیت‌های استان اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کنند تا زمینه ایجاد توسعه و اشتغال برای استان‌ها فراهم شود، در صورتی که اگر هیات مدیره ضعیف باشد این مساله محقق نمی‌شود.

دهقان‌دهنوی تاکید کرد: سهامداران غیرمستقیم که دارایی‌های خود را در این شرکت‌ها قرار داده اند باید به این موضوع توجه داشته باشند که انتخاب هیات مدیره توانمند باعث می‌شود تا دارایی این افراد روز به روز افزایش یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از افراد متقاضی دعوت کرده‌ایم که تا ۲۸ فروردین فرآیند ثبت‌نام را طی کنند، تاکید کرد: افرادی که متقاضی عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها هستند باید در مهلت مقرر اقدام به ثبت‌نام کنند.

به گفته وی، افرادی که به دنبال ثبت نام در این انتخابات هستند باید در این زمینه از تحصیلات و تجربه کاری مرتبط برخوردار باشند.

دهقان‌دهنوی با اشاره به اینکه از ۲۸ فروردین که سامانه ثبت نام بسته می شود اقدام به بررسی احراز صلاحیت افراد خواهیم کرد، گفت: نخستین اطلاع‌رسانی ما به کسانی است که از توانمندی و تخصص لازم برای مدیریت این دارایی‌ها در شرکت های سرمایه گذاری برخوردارند و از آن زمان به بعد دیگر هیچ ثبت‌نامی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از بررسی صلاحیت‌ها مشخص می‌شود که در هر استان چه افرادی واجد شرایط هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی تاکید کرد و گفت: لازمه حضور مردم در این انتخابات احراز هویت افراد از طریق سامانه سجام است تا از این طریق هویت افراد مشخص شود.

وی اظهار داشت: تاکنون درصد بالایی از افراد اقدام به احراز هویت در سامانه سجام کرده اند، اما همچنان در برخی از استان ها تعداد کمی از سهامداران و در برخی دیگر از استان ها تعداد زیادی از افراد اقدامی برای احراز هویت انجام نداده‌اند.

دهقان‌دهنوی ابراز امیدواری کرد مردم هرچه زودتر اقدامات مربوط به احراز هویت را انجام دهند تا در ۱۸ اردیبهشت ماه که قرار است انتخابات برگزار شود با مشکلی مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه در روز انتخابات سامانه رای گیری بازگشایی می شود، گفت: اسامی افرادی که تایید صلاحیت شده اند در این سامانه وجود دارد، اما از روز قبل از انتخابات افرادی که قادر به تایید صلاحیت بوده اند معرفی خواهند شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا چند روز سامانه باز خواهد بود تا افراد بتوانند با فراغ بال بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری برای رای دهی به فرد مورد نظر کنند.

کد خبر 42027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =