منافع مالی ایران مهمترین اساس توافقنامه ایران و چین

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت گفت: در تمام بندهای قانون اساسی کشورمان به منظور انعقاد هرگونه سند همکاری و توافقنامه فراملی، اولویت با منافع کشورمان بوده که این مهم در سند توافق ۲۵ ساله ایران و چین به خوبی لحاظ شده است.

محمدرضا پورابراهیمی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به برخی امتیازات و دستاوردهای همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، افزود: عقد چنین توافقنامه ای به خروج ایران از انزوای بین المللی کمک بسیاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: خروج از انزوای جهانی به مثابه کاهش فشار تحریم های اعمال شده از سوی غرب است که در ادامه چنین اتفاقی، می توان گسترش دیگر همکاری های اقتصادی را در سطح بین المللی شاهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بخش عمده سند همکاری ایران و چین بر توسعه فعالیت های اقتصادی تاکید دارد، گفت: قطعا با توسعه همکاری های بین المللی کشورمان، گشایش های بسیاری در بخش های مختلف اقتصادی بوجود خواهد آمد؛ اما بهتر بود که این تفاهمنامه در حوزه وزارت خارجه و دیپلماسی شکل نمی گرفت بلکه از نظرات کارشناسان اقتصادی نیز در تنظیم آن بهره گیری می شد.

پورابراهیمی مزایا و منافع عقد چنین قراردادی را بسیار مطلوب ارزیابی و بر روند قانونی انعقاد هرگونه قرارداد فراملی در این خصوص تاکید کرد.

وی اضافه کرد: براساس اصل ۷۷ قانون اساسی کلیه توافقنامه ها باید از مسیر مجلس عبور کند و این سند هم اگر بخواهد توسط دولت اجرائی شود باید این مسیر را طی کند.

وی ادامه داد: در آن صورت کمیسیون های مربوطه نیز ضمن اظهار نظر تخصصی خود در این خصوص، تدوین قوانین احتمالی مورد نیاز برای تسهیل اجرای آن پس از جلسات تخصصی با مسئولین مرتبط را مدنظر قرار خواهند داد.

یادآور می شود؛ سند در قالب یک «برنامه» برای بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) تهیه و تنظیم شده است. در این سند طرفین بر یک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه برای تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی آن توافق کردند. این سند را باید برنامه‌ای سیاسی-راهبردی، اقتصادی و فرهنگی دانست که از نگاه دو طرف سویه‌های همه‌جانبه روابط را در افقی بلندمدت دنبال می کند؛ در برنامه همکاری جامع ایران و چین به  سه محور سیاسی نظامی و امنیتی،اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است.

کد خبر 42030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =