شهید رجایی، بندر اقیانوسی ایران و راه‌های عبور از شرایط تحریم

بندر شهید رجایی یکی از ۷۱ فعال و در عین حال بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور است که از دهه ۶۰ تاکنون پذیرای میلیاردها تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی به داخل و خارج از کشور بوده و امروز هم توانسته از تحریم‌های ظالمانه آمریکا عبور کند.

به گزارش اگزیم نیوز، در طول ۸ ساله دولت تدبیر و امید هرساله شاهد توسعه و گسترش توانمندی این بندر در بخش خشکی از جمله افزایش پسکرانه‌ها برای باراندازها و هم‌چنین روی اسکله شامل انواع جرثقیل‌ها و پایانه‌های کانتینری، ریل، بندرهای کمکی مثل خلیج فارس و خرید شناورهای یدکش و استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مدت بودیم.

مجتمع بندری شهید رجایی فعالیت رسمی خود را در بحبوحه جنگ تحمیلی و در شرایطی بندرهای خوزستان در تیررس دشمن بود سال ۶۴غرب هرمزگان آغاز کرده و امروز با حمایت‌های دولت به یک بندر راهبردی و توسعه محور در کشور تبدیل شده وامسال که به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» ازسوی رهبر معظم انقلاب نام گرفته می‌تواند پشتیبان خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد.

این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

قرار گرفتن در دهانه ورودی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده تا این بندر به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری در خاورمیانه تبدیل شود.

بندر شهید رجایی شاه کلید ایران توسعه اقتصاد دریا محور

دولت در سال جهش تولید بنا را بر توسعه زیرساخت بندرهای بزرگ اقیانوسی با رویکرد توجه به سواحل مکران با محوریت بندر شهید رجایی در استان هرمزگان گذاشته تا از این ظرفیت برای افزایش صادرات دریایی استفاده شود.

توسعه حمل و نقل دریایی با توجه به مزیت‌های فراوان آن از جمله تعرفه پایین و امکان جابه جایی کالا با تناژ بالا و انتقال سریع از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی برای رشد بیشتر تجارت خارجی محسوب می‌شود که گام ابتدایی در راستای تحقق آن ایجاد بنادر مجهز و به روز به عنوان دروازه ورود و خروج کالا است.

امروز بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل کالاها در سراسر جهان از جمله کشورمان از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و با قاطعیت می‌توان گفت که با توجه به ظرفیت دریایی کشورمان درجنوب به ویژه در استان هرمزگان این نوع حمل و نقل کلید اصلی در مسیر توسعه اقتصادی است.

با توجه به حجم بسیاری بالای صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر به عنوان دروازه ارتباطی کشور و حلقه واصل دریا و خشکی جهت ورود و خروج کالاها ضرورتی اجتناب ناپذیر است که این ضرورت در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه قرار گرفته و گام‌های خوبی نیز جهت تحقق آن برداشته شده است.

از جمله مهم‌ترین اقدام های مهم صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید برای توسعه تجارت جهانی از کانال حمل و نقل دریایی، می‌توان به توسعه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندرکانتینری ایران و توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اشاره کرد.

اما در کنار این اقدام‌ها، امروز برنامه‌ریزی ویژه‌ای از سوی تیم اقتصادی دولت دوازدهم برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در محدوده سواحل مکران استان هرمزگان صورت گرفته است که می‌تواند دستاوردی ارزشمند در توسعه اقتصادی هرچه بیشتر کشور در آینده‌ای نه چندان دور داشته باشد.

سهم ۵۰ درصدی بندرشهید رجایی از تجارت ایران 

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان، گفت: بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و از حلقه‌های اصلی زنجیره تامین کالای وارداتی و صادراتی به کشور سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در آن تخلیه و بارگیری می‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران با اشاره به اینکه؛ بندر شهیدرجایی که بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و دومین بندر کالاهای غیر کانتینری بعد از بندر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود و سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت دریابرد کشور بر عهده دارد، افزود: این بندر به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد و هم‌چنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این بندر همچنین به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

عملکرد سال ۹۹ بندرگاه نفتی خلیج فارس در عبور از مشکلات موفقیت آمیز بود 

محمدی کرجی‌ران یادآورشد: بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه جرثقیل غول پیکر برای تخلیه و بارگیری کانتینری(گنتری کرین) و ۴۰ پست اسکله به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری به رشد ۹ درصدی فعالیت‌های بندر نفتی خلیج فارس اشاره کرد و بیان داشت: عملکرد سال ۹۹ این بندرگاه نفتی در بخش بنزین بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزارتن و در حوزه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی)۶۰۰ هزار تن بود و این عملکرد مثبت، نقش و جایگاه این بخش از فعالیت های بندر شهید رجایی در حوزه عبور از مشکلات و تحریم ها را به خوبی نشان داد.

وی، ارتقا نرم تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی  و تخلیه و بارگیری بیش از ۱۳ هزار تن شکر در پایانه فله بندر شهید رجایی طی یک شبانه روز، تخلیه و بارگیری۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا با استفاده از ۶۳ کیلومتر خطوط ریلی از ابتدای سال تا بهمن ماه ۹۹، پهلوگیری همزمان ۳ فروند کشتی با ظرفیت ۴۰ تن، ثبت رکورد جابه‌جایی ۱۰۶ (teu) کانتینر یخچالی، پهلوگیری کشتی ۴۰هزارتنی با آبخور ۱۱.۲۰ برای نخستین بار، الحاق یک فروند قایق irb در بندرهرمز، طرح احداث ایستگاه آتش نسانی بندرشهید حقانی بندرعباس طبق زمان‌بندی مصوب، تکمیل ۸۵درصدی طرح احداث ساختمان مرجع دریایی بندرجاسک را بخش دیگری از توفیقات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در سال گذشته عنوان کرد.

مدیرکل بنادرو دریانوری هرمزگان اظهار داشت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری کشور، تحت راهبری سازمان بنادر و دریانوردی و با اتکا به توان داخلی، بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص بخش خصوصی و تجهیزات مدرن عملیات بندری همواره در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و خدمات بندری در سال ۹۹ تلاش‌های زیادی داشته است.

بهره‌برداری از ۲۰ طرح دریایی و بندری در بندرشهید رجایی در سال ۹۹

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان کریدور حمل و نقل دریایی شمال جنوب که از سال ۶۴ به صورت رسمی فعالیت بندری خود را آغاز کرده، هر سال به توسعه طرح‌های آن اضافه می‌شود که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شتاب‌گیری بیشتری در طرح‌های زیربنایی داشته است.

در جریان سفر اسفندماه ۹۹ وزیر راه و شهرسازی ۲۰طرح بندری و دریایی بندر شهید رجایی به ارزش سه هزار و۳۵۶ میلیارد ریال به صورت تجمیع شده شامل ۱۳ مخزن نگهداری فرآورده های نفتی به عنوان نخستین واحد تولیدی روغن‌های دریایی در بندر شهید رجایی از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که به نمایندگی از ۲۰ طرح بندری و دریایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح و بهره‌برداری شد که بخشی از این طرح‌ها به ویژه در حوزه‌های نفتی راهی برای عبور از شرایط تحریم بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه‌ بخش خصوصی در بنادر ایران، اظهار داشت: بخشی از این طرح‌ها شامل تاسیسات زیربنایی، روبنایی و طرح‌هایی است که توسط سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع داخلی سازمان و بخش خصوصی تامین شده است.

محمد راستاد با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بنادر تجاری کشور شاهد اعتماد از طرف شرکت‌های خصوصی هستیم، به بهره‌برداری از ۲۰ طرح بندری و دریایی در بندرشهید رجایی اشاره کرد و افزود: این اقدامات هم از نظر اشتغال و هم ارتقا کیفیت و کمیت خدمات در بزرگ‌ترین بندرتجاری کشور بسیار راهبردی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد درآینده نزدیک و تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید ۲ طرح مهم بندر شهید رجایی(طرح توسعه فاز سوم بندرشهید رجایی و اسکله‌های نفتی) به بهره‌برداری برسد.

استاندار هرمزگان نیز در این آیین ابراز داشت: در سفر امروز وزیر راه و شهرسازی در مجموع طرح‌های مختلفی با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار و سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های بندرلنگه، بستک و بندرشهید رجایی بندرعباس به بهره‌برداری رسید که نشان دهنده تلاش شبانه‌روزی همه نهادهای اجرایی و عمومی و سرمایه‌گذاران در بخش‌های خصوصی در این استان است.

همتی با بیان اینکه؛ این استان شرایط مناسبی در زمینه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی به ویژه در حوزه‌های اقتصادی دارد، قول داد دولت به طورجدی ایجاد زیرساخت‌های مناسب درهرمزگان را دنبال می‌کند.

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جمع خبرنگاران ابراز داشت: دشمنان باید بفهمند که تحریم‌ها و تهدیدها هیچ جایگاهی در متوقف‌کردن توسعه ایران و پیشرفت‌های اقتصادی این کشور ندارد.

ایجاد ۲۰ هزار شغل در بندر شهید رجایی و ساخت بنادر نسل سوم

دولت تدبیر و امید بر توسعه بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و تبدیل آن به بنادر نسل سوم تاکید بسیاری دارد که وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعتقاد دارد با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده کالا کاهش دهیم درعین حال با ایجاد جذابیت‌های اقتصادی و تجاری در صدد ایجاد رقابت  کدر بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار باشیم.

از طرفی تدوین استراتژی و ایجاد مراکز صنعتی و سرمایه‌گذاری حوزه نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل کشور خواهد بود که تعالی کشور در مسیر توسعه دریا محور را سبب می‌شود، موضوعی که در سال‌های اخیر از سوی دولت‌مردان و صاحب‌نظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته اقتصاد دریامحور است.

استاندارهرمزگان در این باره نیز معتقد است: تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی، به ایجاد نسل جدید بنادر دربندر شهید رجایی و به دنبال آن ایجاد اشتغال بیشتر در این استان منجر خواهد شد.

به گفته فریدون همتی، ایجاد ۲۰ هزار شغل با توسعه پسکرانه و زیرساخت‌های بندری در بندر شهید رجایی را می‌توان مهم‌ترین دستاورد امضای تفاهم نامه‌های جدیدی دانست که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی و ۸۰۰ میلیون یورویی در این خطه حاصل می‌شود.

کارشناسان اقتصادی، طرح‌های متعدد توسعه‌ای در بندرشهیدرجایی را گامی در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به توانمندی‌های داخلی می‌دانند که از جمله آن می‌توان به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه ۲ هزار و۴۰۰ هکتاری و برج کنترل ترافیک دریایی بندر شهید رجایی با ارتفاع ۶۲ متر به عنوان مرتفع ترین برج کنترل در حال احداث کشور در این منطقه اشاره کرد.

ارتقاء مکانیزم عملکرد تجهیزات بندری با اتکا به دانش بومی نمونه‌ای از تجلی اقتصاد مقاومتی با تلاش و پشتکار، تخصص و ابتکار در حوزه معاونت فنی و نگهداری اداره ‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به شمار می‌رود که سهم مهمی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با شرایط متاثر از تحریم‌ها دارد و به گفته محمدرضا پوررجبی معاون این حوزه، مجموعه تیم فنی بندر شهید رجایی با بهره‌گیری از دانش بومی و استفاده از محصولات داخلی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات استراتژیک بندری  اقدامات و به توفیقات قابل توجهی در این زمینه ها دست یافته‌‍اند.

وی با اشاره به تلاش‌های اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات خشکی بندر شهید رجایی برای خودکفایی کشور در زمینه تعمیر تجهیزات استراتژیک بندری، معتقد است:چنین رویکردی به ساخت و ارتقا مکانیزم‌های عملکردی درتجهیزات استراتژیک بندری مثل جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری کانتینر منجر شده که علاوه بر ایجاد اشتغال باعث کاهش خروج ارز از کشور شده است.

شکوفایی خدمات بندری و دریایی با به آب‌اندازی ۳۰ فروند شناور در سال ۹۹

از دیگر توفقیات مجتمع بندری شهید رجایی در شرایط عبور از تحریم می‌توان به تعمیر و به آب‌اندازی ۳۰ فروند انواع شناور در اداره تعمیر و نگهداری تجهیزدریایی در سال ۹۹ اشاره کرد که به گفته پور رجبی حفاظت از سطح آمادگی عملیات شناورهای خدماتی یکی از مهم‌ترین وظایف و راهبردها اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بنادر و دریانوردی است و یادآور شد: در سال گذشته، این تعداد شناور  با کاربری‌های مختلف در این اداره کل  و دیگر کشتی سازی های استان تعمیر و به ناوگان خدمات دریایی جنوب کشور محلق شدند.

به گفته معاون حوزه معاونت فنی و نگهداری اداره ‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بندر شهید رجایی با برخورداری از پیشرفته‌ترین پایانه‌ها و تجهیزات کانتینری و برخورداری از ۳۰ دستگاه گنتری کرین انجام ۸۵ درصد کل آمار جابجایی کالاهای کانتینری کشور را  برعهده دارد.

با وجود تحریم‌های ظالمانه استکبارجهانی نه تنها فعالیت بندرشهید رجایی محدود نشده، بلکه با تلاش سربازان جبهه اقتصادی شاهد شکوفایی فصل جدیدی از ارایه خدمات بندری و دریایی در عرصه اقتصاد دریابرد به فعالان اقتصاد کشور در بنادر این استان هستیم نمونه آن می‌توان به پهلوگیری سه فروند کشتی بالای ۴۰ هزارتن با هدف فعالیت‌های صادراتی برای نخستین بار در ۱۲ سال گذشته در بندرشهید باهنر بندرعباس به عنوان سومین بندر ترانزیتی کشور اشاره کرد که درکنار مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان(دروازه طلایی اقتصاد ایران و بندر راهبردی و توسعه محور) سهم مهمی در شرایط عبور از تحریم برای کشور دارد.

سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد ریالی، هدف‌گذاری بندرشهید رجایی در سال جاری

بندرشهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری مطرح است که با وجود داشتن ظرفیت‌های تولید، ایجاد ارزش افزوده، دسترسی به آب‌های آزاد و زیرساخت‌های مناسب، مزیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد؛ توسعه وتکمیل نرم افزارهای عملیاتی دریافت درآمدهای غیرسیستمی قرارداد کالاهای غیرکانتینری به میزان ۵۰ درصد از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ ذکر کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ۲۷ اسفندماه ۹۹ در تشریح برنامه‌های و هدف‌گذاری‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهارداشت: جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی ازطریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیرکانتینری به میزان پنج هزار میلیارد ریال از هدف‌گذاری اداره امور اقتصادی و منطقه ویژه بندرشهید رجایی در سال جاری است.

منصور خرمشکوه، بازنگری و تدوین نرم‌های عملیاتی کالای غیرکانتینری به میزان ۵۰ درصد با هدف‌گذاری ارتقا توان عملیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی این استان با همکاری سایر بخش‌ها به میزان ۴ درصد را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص عنوان کرد و افزود: تهیه و تدوین دستورالعمل عملیاتی در بخش کالای غیرکانتینری حداقل به تعداد ۲ مورد، بازنگری نرم‌های عملیاتی شناورهای کانتینری و بررسی عوامل موثر بر نرم‌های عملیاتی شناورها با استفاده از روش‌های زمان‌سنجی به میزان ۱۰۰ درصد بخش دیگری از این برنامه‌های تعریف شده است که عملیات اجرایی آن از اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

پیشرفت فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در شرایط تحریم

با وجود تحریم‌های شدید، طرح‌های توسعه‌ای در بنادر به خوبی دنبال شد؛ یکی از این طرح‌های توسعه‌ای به احداث فاز سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی برمی‌گردد که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام، بندر شهید رجایی به یک بندر نسل سومی ارتقا پیدا می‌کند.

فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری در کشور است که کشور را به ظرفیت ۸,۵ میلیون TEU در سال خواهد رساند ضمن اینکه توسعه اسکله‌های نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی، از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در دست اجراست که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در بندر محسوب می‌شود.

به گفته مسوولان در سازمان بنادر و دریانوردی، با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی؛ امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس‌پیما با آبخور ۱۷,۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰  TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی ارتقا می‌یابد همچنین این فاز موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اهمیت این طرح اسفندماه سال گذشته درحاشیه همایش سالانه مدیران این سازمان اظهارداشت: درسال جاری، به رغم شرایط سخت ناشی از کرونا و تحریم‌های ظالمانه، طرح‌های توسعه‌ای به خوبی دنبال شد.

مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی  شامل احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر است و همچنین امکان پهلوگیری شناورها با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU  را فراهم می کند و از سویی جایگاه بندر شهید رجایی را در رقابت با سایر بنادر منطقه ارتقاء خواهد داد.

این طرح استراتژیک به قدری برای سازمان بنادر و دریانوردی اهمیت دارد که در طول سال گذشته مدیرعامل این سازمان چندین بار از نزدیک از روند احداث و پیشرفت فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی بازدید کرده است.

مرحله اول طرح توسعه بندرشهید رجایی تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

روز چهارشنبه ۱۸ فروردین امسال مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نخستین بازدید خود در سال ۱۴۰۰ از طرح‌های توسعه‌ای بندرشهید رجایی، در جمع خبرنگاران از تکمیل و به بهره‌برداری یک پست اسکله از مرحله سوم طرح توسعه بندرشهید رجایی به طول ۴۰۰ متر و پسکرانه آن تا پایان خرداد امسال خبرداد.

راستاد با بیان اینکه مرحله اول طرح توسعه بندرشهید رجایی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: با اجرای کامل فاز سوم؛ ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی  از ۶,۳ به ۸.۴ میلیون TEU افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندرشهید رجایی بندر نسل سوم می‌شود، یادآورشد: یکی از مشخصه‌های بارز ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی این است که می‌تواند بالاترین نسل کشتی‌های کانتینربر را پذیرش کند از این رو در ‌آینده‌ای نزدیک به مزیت‌های‌ رقابتی این بندرتجاری کشور تا حد قابل توجهی افزوده می‌شود.

افزایش ظرفیت پایانه دریایی کشور برای صادرات مشتقات نفتی

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه اسکله نفتی بندرخلیج فارس و تاثیرآن در صادرات، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای صادرات انواع مشتقات نفتی وجود دارد و همچنین سرمایه‎گذاری‌ هایی که در بندر خلیج‌فارس و طرح‎های پالایشگاهی انجام شده است، ظرفیت پایانه دریایی کشور با هدف پاسخگویی به درخواست‌ها (برای صادرات مشتقات نفتی) افزایش پیدا می‌کند.

راستاد بیان داشت: سه پست اسکله نفتی در حوضچه بندر شهید رجایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده که خوشبختانه بخش ابنیه آن تکمیل شده است؛ این طرح نیز تا نیمه دوم خرداد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در بخش دیگری ادامه داد: در بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بندر تجاری بحث ایجاد ظرفیت‌های بالاتر کشتی‌های کانتینربر در دستورکار قرار داشته است که در همین راستا مرحله سوم فایل‌های کانتینری در اواخر سال ۹۶ با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی آن شروع شد، تا نیمه دوم خرداد سال جاری از مرحله اول این پایانه بهره‌برداری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اسکله نفتی بندرخلیج فارس و تاثیرآن در حوزه صادرات نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای صادرات انواع مشتقات نفتی برای بندر شهید رجایی و پیرامون آن ایجاد شده است و سرمایه‎گذاری‌هایی که در بندر خلیج فارس و نیز طرح‌های پالایشگاهی پیرامون بندرشهید رجایی نیاز به ظرفیت پایانه دریایی برای صادرات این محموله‌ها را افزایش دهیم.

حمایت و پشتیباتی سازمان بنادر و دریانوردی از مراکز تولیدی و صنعتی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های این سازمان در راستای شعار«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نیز گفت: این سازمان متناسب با شعار سال در فرآیند تخلیه و بارگیری و نگه‌داری هرگونه حمایت و پشتیباتی از تولیدکننده را برای تسهیل در فرآیند کالاها در دستور کار خود قرار داده است.

راستاد اظهارداشت: از وظایف ذاتی حوزه بنادر و دریانوردی در محدوده بنادر بازرگانی کشور، خدمات تخلیه و بارگیری لجستیکی و در بخش دریایی نیز امورحاکیمتی را برعهده دارد، لذا آن چیزی که رابطه با شعار سال؛ «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری تکالیفی برای سازمان بنادر و دریانوردی مشخص است اینکه؛ در قالب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بنادر تجاری کشور شاهد پایانه‌های مراکز تولیدی و ارزش افزوده‌ هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه که برای تولید در کشور وارد می‌شود از طریق سازمان بازرگانی است، یادآور شد: سازمان بنادرو دریانوردی متناسب با شعار سال در فرآیند تخلیه و بارگیری و نگه‌داری هرگونه حمایت و پشتیباتی از تولیدکننده را برای تسهیل در فرآیند کالاها در دستور کار خود قرار داده است و در راستای شعار سال و حمایت از تولید بحث تامین تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی اعم از تجهیزات دریایی و صنایع داخلی بندری کارهای بزرگی برای تامین این ناوگان دریایی کشور از سال گذشته شروع شده که با یک برنامه‌ریزی قابل توجهی این کار نیز دنبال می‌شود.

مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی شامل "احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر"، "پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵ هزار DWT(تناژ) "، "افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶.۳ به ۸.۴ میلیون TEU" و "ارتقاء جایگاه بندر شهید رجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه" می‌باشد.

ارتقاء سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات و واردات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی، افزایش ۳۰ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله نفتی از نوع شمع فولادی و عرشه بتنی پیش ساخته با شناور طرح ۱۰۰ هزار تنی، احداث راه دسترسی و خطوط لوله انتقال تا ابتدای پل دسترسی اسکله‌ها بر روی موج‌شکن در مسیری به طول ۵۷۰ متر و احداث پل دسترسی و خطوط لوله انتقال به اسکله ها به طول ۸۵۰ متر از مشخصات سه پست اسکله نفتی در بندرشهید رجایی است.

توصیه به ریسک‌پذیری جسورانه در سایه تشدید تحریم‌ها در سال ۱۴۰۰

هرمزگان تنها استانی است که دو ظرفیت دریایی یعنی گستره آبی خلیج‌فارس و دریایی عمان را در سیطره خود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز چشم اندازهای توسعه‌ای را در سواحل بر اساس با نقشه راه  دنبال می‌کند؛ مطلبی که نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در دیدار نوروزی خود با مدیران حوزه دریایی و بندری این استان آن را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والسملمین عبادی‌زاده در این دیدار، عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه متوازن بنادر کوچک و بزرگ هرمزگان را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: نگاه متوازن و توجه ویژه به توسعه بنادر کوچک هم‌راستا با توسعه بنادر بزرگ اقدامی قابل تقدیر از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی در هرمزگان به عنوان مهم‌ترین استان ساحلی کشور است.

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: در شرایط  متاثر از تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و همچنین تهدیدهایی که نبض اقتصاد کشور یعنی بنادر را نشانه رفته بود، تمامی تلاشگران حوزه دریایی و بندری با تصمیمات هوشمندانه و ریسک‌پذیری جسورانه در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اهتمام مجدانه ای داشته و مدیریت یعنی همین که در شرایطی که  کارها به هم گره خورده بتوانیم با  تصمیم جسورانه و اقدامی جهادی در روان سازی امور نقش آفرینی کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلان کشور باید به سمت توسعه و گسترش مناطق بندری هدایت شود، تصریح کرد: همان گونه که بیش از ۸۰ درصد شهرهای آباد دنیا در کنار بنادر و سواحل احداث شده و توسعه را در شهرهای بندری می بینیم، باید روزی شاهد آن باشیم که سیاستگذاران با هدف تمرکز زدایی از مرکز، توسعه کشور را در مناطق بندری مورد توجه قراردهند.

حجت‌الاسلام والسملمین عبادی‌زاده اضافه کرد: مناطق ساحلی می‌تواند ظرفیت‌هایی را برای ما از نظر عمران، بهره‌وری وایجاد ارزش افزوده داشته باشد و از سوی دیگر توسعه دریامحور و اقتصاد دریا پایه را ایجاد کند که قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست.

استان هرمزگان دارای یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بندر فعال در حوزه تخلیه و بارگیری کالا است که ۵۶ درصد از صادرات و واردات کشور را برعهده دارند.

مهم‌ترین این بندرها شامل مجتمع بندری شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندرلنگه، شهید ذاکری و کاوه قشم، بندر آفتاب چارک بندرلنگه، شهید حقانی بندرعباس، تیاب، کرگان و کلاهی میناب، بندر سیریک و جاسک است.

کد خبر 42064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =