هند بندر چابهار را تا ماه آینده آماده می کند

جدیدترین گزارشهای خبری نشان می‌دهد، به دنبال از سرگیری و افزایش سرعت در اجرای پروژه بندر راهبردی چابهار در ایران از سوی هند، این بندر استراتژیک تا ماه مه آماده بهره برداری می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی هندی «ویوون» (WION)، هند در سال ۲۰۱۵ بر سر توسعه بندر چابهار و  احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می سازد، با ایران به توافق رسید.

در ماه مه ۲۰۱۶ میلادی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سفر به ایران، توافقنامه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه چابهار با تهران امضا کرد .

گفتنی است به رغم اینکه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هند را در قالب طرح موسوم به «بازسازی افغانستان » از تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران معاف کرد، دهلی نو به شکلی گسترده کار بر روی این پروژه را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به حال تعلیق درآورد.

در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ پس از اعمال تحریم ها از سوی سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی هند مبادلات تجاری با این کشور را متوقف کرد.

هند در سال ۲۰۱۹ و بعد از تحریمهای آمریکا به ایران ، واردات نفت خود از ایران را قطع کرد.

در ۱۹ فروردین، روزنامه «هندوستان تایمز» در گزارشی نوشت: هند؛ آماده است به محض رفع تحریمهای ایران، دوباره خرید نفت از این کشور را از سر بگیرد.

بر اساس گزارش این روزنامه هندی: پالایشگاههای هند کارهای مقدماتی در این زمینه را شروع کرده است.

هند همزمان با تداوم اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستانِ محصور در خشکی گسترش دهد.

فاز نخست بندر چابهار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

با هدف توسعه همکاری های تهران و دهلی نو در بندر چابهار، در نخستین روز از فروردین ۱۴۰۰، تجهیزات استراتژیک جدید  هند شامل ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار وارد بندر شهید بهشتی در چابهار شد.

ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قرارداد ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار بود، بگونه‌ای که طرف هندی متعهد به تأمین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت (BOT) است.

در سال ۱۳۹۹ نیز تجهیزات بندری هند در ۲ مرحله به ارزش ۱۶ میلیون دلار  وارد چابهار شد که نقش مهمی را در تخلیه و بارگیری کالا در این بندر راهبردی داشت.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش ۱۲ میلیون تن کالا و سرمایه گذاری افزون‌ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به عنوان یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور از تجهیزات مناسب و مدرنی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.

همچنین عدم محدودیت در پهلوگیری کشتی‌ها، وجود تجهیزات مدرن و پذیرش انواع گروه‌های کالا و ارائه تخفیفات قابل توجه و متقابل در این بندر و بنادر کشور هند از جمله قابلیت‌های ویژه این بندر اقیانوسی به شمار می آید.

کد خبر 42083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =