جابه جایی سه میلیون تن کالا از طریق راه آهن گیلان

مدیرکل راه آهن شمال ۲ با اشاره به تخلیه و بارگیری کالا در این راه آهن گفت: پارسال قریب به سه میلیون تن کالا توسط ناوگان باری اداره کل راه آهن شمال ۲ حمل شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامحسین ولدی افزود: در این بازه زمانی بیش از یک میلیون و ۴۳۷ هزار تن کالا در راه آهن شمال ۲ تخلیه شده که نسبت به ۶۵۲ هزار و ۸۷۰ تن در مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۱۲۰ درصدی داشته است.

 وی افزود: در این مدت حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن کالا نیز از این راه آهن بارگیری شده که نسبت به ۶۱۳ هزار و ۱۸۰ تن مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۰۱ درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه راه آهن، حافظ و دوستدار محیط زیست است، بیان کرد: این حجم بار جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل و نقل ریلی باعث حذف تعداد زیادی تریلر از سطح جاده های استان شده که این مهم موجب کاهش صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی و تصادفات جاده ای و همچنین آلاینده های زیست محیطی و آلودگی هوا شده است.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از ۴۰۰ هزار تن بار بین المللی حمل شده که از این میان قریب به ۱۴۶ هزار تن شامل کالای وارداتی و حدود ۲۰ هزار تن کالای ترانزیتی بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ گفت: همچنین بیش از ۲۳۷ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به جمهوری آذربایجان صادر شده که نسبت به ۱۶۳ هزار و ۲۳۸ تن مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۴۵ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل در زمینه جابه جایی بار تعامل موثری با صنایع فولاد، تولیدی های دام و طیور و شرکت های راهسازی داشته به طوری که محصولات و مواد اولیه این صنایع به طور مستمر در حال انتقال است.

ولدی یادآور شد: ایستگاه راه آهن رشت ظرفیت مناسبی برای جذب بار از بنادر و پایانه های مرزی شمال کشور را دارد و می‌تواند به عنوان یک نقطه راهبردی در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با بهره گیری از شیوه حمل و نقل ترکیبی نقش آفرینی کند.

وی اضافه کرد: راه آهن شمال ۲ بخشی از مصالح مورد نیاز پروژه راه آهن رشت – کاسپین و سایر پروژه های راهسازی را از مبدا لوشان و منجیل تامین می کند.

وی تاکید کرد: در این مدت سه باکس تخلیه مصالح خاکی، یک سکوی تخلیه شن و ماسه و یک سکوی تخلیه و بارگیری خودرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایستگاه راه آهن رشت ایجاد شده است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ اظهار داشت: رکورد بیشترین تعداد واگن بارگیری شده در یک روز مربوط به بهمن ماه سال ۹۹ با تعداد ۱۵۶ واگن و تناژ قریب به ۱۰ هزار تن بود که در این اداره کل ثبت شد.

وی با بیان اینکه از سویی سالانه تعداد زیادی از زائران آستان قدس رضوی توسط راه آهن گیلان جابه جا می شوند، عنوان کرد: در بازه زمانی سال ۹۹  حدود ۲۸۷ هزار مسافر از این طریق جابه جا شده اند.

راه آهن رشت - قزوین نیمه اسفند ماه سال ۹۷ بهره‌برداری شد.

کد خبر 42096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =