نرخ دلار و مذاکرات برجام؛ عوامل اصلی تردید سرمایه‌گذاری در بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات می‌گوید مذاکرات جاری برای بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر احتمالی آن بر نرخ دلار که بر سودآوری شرکت‌ها موثر است، از جمله عوامل اصلی در تردید سرمایه‌گذاران در بورس است.

محمد ثریانژاد روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز اظهار داشت: در حال حاضر شاهد نوعی تردید در خصوص ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری سهامداران و فعالان این بازار هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، تردید نسبت به مذاکرات جاری ایران با ۱+۴ و احتمال بازگشت آمریکا به برجام است. مهم‌تر از بازگشت آمریکا به برجام نیز تاثیری است که این موضوع بر نرخ دلار برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: رشد شاخص کل بورس ظرف دو سال گذشته متاثر از افزایش نرخ ارز بوده و این موضوع به دلیل افزایش قیمت کالاها و خدمات، سودآوری شرکت‌ها را چندین برابر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بعلاوه نرخ ارز، از فروردین‌ تا مردادماه سال قبل نیز شاهد ورود بالای پول حقیقی به بورس بودیم و تمام این عوامل دست به دست هم داد تا شاخص کل رشد بالایی را تجربه کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که نرخ دلار پیش‌بینی پذیر نیست و در کنار این موضوع مذاکرات جاری با ۱+۴ و بازگشت احتمالی دولت آمریکا به این توافق، بر تردیدها برای سرمایه‌گذاری در بورس افزوده است.

ثریانژاد گفت: سال گذشته تعداد بسیار بالایی از سهامداران حقیقی وارد بازار شدند که بسیاری از این افراد در حال حاضر متضرر شده‌اند.

وی ادامه داد: بازار بورس از نظر قیمتی و تکنیکالی در شرایط مناسبی است و بعد از اصلاح انجام شده، بیشتر نمادها در کانال قیمتی مناسبی قرار گرفته‌اند. در صورتی که نرخ دلار ثابت بماند، قیمت موجود بسیاری از نمادها برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته در کنار اصلاح قیمتی انجام شده بر روی بیشتر نمادها، اصلاح زمانی نیز از دیگر عواملی است که شاهد آن هستیم. البته هیجانات فروش حقیقی و فروش بیش از حد در کنار نوسان‌گیری‌های روزانه باعث شده تا بازار اجازه رشد به سهم‌های بزرگ و با پتانسیل بالا را ندهد. توانایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردان‌ها نیز کاهش یافته و تمام این عوامل رشد شاخص و قیمت‌ها را با تردید مواجه کرده است.

ثریانژاد اظهار داشت: از سوی دیگر موضوع انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در خردادماه نیز بر تردیدهای موجود بین سرمایه‌گذاران افزوده است. بسیاری از افراد منتظر هستند تا نتیجه انتخابات روشن شده و با توجه به روی کارآمدن دولت جدید و سیاست‌های آن وارد بازار شوند. این موضوع نیز در قالب اصلاح زمانی قابل ارزیابی است.

کد خبر 42155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =