فعالان عرصه فرش دستباف از پرداخت مالیات معاف شدند

رییس مرکز ملی فرش ایران از معافیت کارگاه‌های فرش دستباف، شرکت‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه از ثبت‌نام در سامانه مودیان و پرداخت مالیات خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از مرکز ملی فرش ایران، «فرح‌ناز رافع» افزود: هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای تبصره مندرج در ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فهرست گروه مودیانی که در سال ۱۴۰۰ ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و صدور صورت‌حساب الکترونیکی نیستند را تعیین کرد.

وی ادامه‌داد: براین اساس، اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۴۲) قانون مالیات‌های مستقیم شامل کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه، ملزم به ثبت‌نام در سامانه مودیان نیستند.

رافع همچنین بیان‌داشت: هیات وزیران لایحه اصلاح تبصره یک ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی درباره تعیین دستگاه اجرایی مسوول ارزیابی بیمه‌شدگان صنعت فرش را به تصویب رساند.

وی گفت: به موجب اصلاحیه یاد شده، ارزیابی بیمه‌شدگان صنعت فرش توسط بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط بر اساس مساحت مذکور در ماده (۲) قانون یاد شده انجام می‌گیرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: این تصمیم در راستای مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انتزاع همه امور مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و حمایت صنعت فرش دستباف، امور تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به آن و تهیه ضوابط و الزام‌های فنی تولید و صادرات و اقدام‌های حمایتی، از سایر دستگاه های اجرایی و تجمیع آن در یک واحد سازمانی در حوزه مرکزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شد.

وی توضیح‌داد: در متن قبلی قانون، ارزیابی قالی‌بافان بیمه شده به اشتباه بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و با این مصوبه همه امور مربوط به فرش دستباف به عهده تنها متولی آن در وزارت صنعت یعنی مرکز ملی فرش ایران واگذار شد.

مطابق آمارها، در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ متر مربع) رشد ۳۴ درصدی داشته است.

۴۲ درصد از تولیدات یاد شده در ۱۰ ماهه ۹۹ مربوط به فرش‌های دستباف تجاری ۲۵ تا ۴۵ رج، ۱۹ درصد فرش درشت‌باف، ۱۶ درصد فرش‌های ظریف و کرک، ۹ درصد تابلو فرش، هشت درصد گبه و ۶ درصد فرش تمام ابریشم بوده است.

کد خبر 42158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =