اجرای ۱۱۰ پروژه برای شفاف سازی نظام بانکی و اعتبارسنجی مشتریان

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد برای شفاف سازی نظام بانکی و اعتبارسنجی مشتریان ۱۱۰ پروژه و طرح به اجرا در می‌آید.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مهران محرمیان که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سخن می‌گفت، درباره اعتبارسنجی مشتریان بانکی اظهار داشت: ۱۱۰ پروژه با سه هدف راهبردی ایجاد شفافیت، رونق و منصفانه بودن محیط کسب وکار پیگیری می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: بیش از ۵۰ درصد از این پروژه‌ها برای شفاف در نظام بانکی در ادامه اقدامات جدید بانک مرکزی و شبکه بانکی برای اعتبارسنجی مشتریان است.

محرمیان گفت: پایگاه داده‌ها را در معاونت تشکیل داده ایم و به تدریج تراکنش‌های افرادی که کد ملی ندارند، متوقف می‌کنیم.

وی به پروژه نهاب اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای یکپارچه سازی «نهاب» حاوی اطلاعات هویتی مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد. از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال امن اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: طرح سامانه ذینفع برای پرداخت تسهیلات، سامانه سمات برای ثبت تسهیلات کل بانک‌ها و قانون چک از طرح‌های مهم در راستای شفاف سازی است.

وی به تعریفی از اعتبار سنجی مشتریان پرداخت و گفت: خوش حسابی افراد در بازپرداخت تسهیلات بانکی به نوعی اعتبار سنجی افراد و مشتریان بانکی است. نداشتنِ اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی در پروژه نهاب مانند نداشتن پلاک برای خودرو است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: به تدریج تراکنش‌های کسانی که کد شناسایی ندارند، مشخص می‌شود.

محرمیان گفت: اجرای این پروژه‌ها در مبارزه با پولشویی و شفافیت تراکنش‌ها با تراکنش‌ها "ساتنا" آغاز شد. «انباره داده اعتبارسنجی» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بانک مرکزی است و با ایجاد انباره داده در بانک مرکزی به شرکت‌های اعتبارسنجی خدمات‌دهی می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی «سامانه نهاب» را یکی از اولویت‌های اصلی در شفاف سازی اعتبارات مشتریان عنوان و تأکید کرد: در این سامانه هویت مبدأ و مقصد هر تراکنش مشخص می‌شود. براین اساس در سامانه یاد شده به اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی کدی اختصاص داده می‌شود. در حال حاضر برای بیش از ۹۹ درصد اشخاص حقیقی این کد صادر شده است و درخصوص اشخاص حقوقی نیز برای تکمیل اطلاعات سامانه در حال رایزنی با دستگاه‌هایی هستیم که باید به اشخاص حقوقی این کد را ارائه کنند.

وی از سامانه شفاف سازی دیگری به نام «سمات» (سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) نام برد و گفت: در این سامانه تسهیلات کل شعب بانکی در آن به ثبت می‌رسد.

کد خبر 42167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =