طرح اتان‌گیری مُهر با نوید ارزآوری یک میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید

طرح اتان گیری پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مُهر در استان فارس پنجشنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۰ با دستور ویدیو کنفرانسی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری به طور رسمی به بهره‌برداری رسید، طرحی که نوید ارزآوری آن به میزان سالانه یک میلیارد دلار داده شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت در این آیین، عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۹۴ با دستور ویدیوکنفرانسی دکتر روحانی رئیس‌جمهوری در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مجاورت پالایشگاه گازی پارسیان مهر آغاز شده بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این باره به ایرنا گفت: این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کنار پالایشگاه گازی پارسیان مهر راه‌اندازی شد و خوراک مورد نیاز آن از عسلویه تامین می‌شود و گاز متان و مخلوط های گازی شامل اتان، بوتان و پروپان نیز تولید خواهد کرد.
ظفر افشون افزود: ظرفیت استحصال گازهای صنعتی در این واحد سالانه حدود ۱۵ میلیون تن اتان و سه و نیم میلیون تن C۲+ است.
وی ادامه داد: این طرح با ۱۵۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی اجرا شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: برای اجرای این طرح از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی نیز استفاده شده است.
افشون اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح، برای یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شد.
وی افزود: در این طرح برای نخستین بار در کشور از فناوری تفکیک اتان و فرآوردهای سنگین‌تر از گاز طبیعی تحت عنوان دماهای خیلی سرد استفاده می‌شود.
او ادامه داد: نیاز سالانه این طرح به آب ۸۰ هزار متر مکعب است که در مقطع فعلی این آب از طریق چاه و در دراز مدت از طریق آب انتقالی از خلیج فارس تامین خواهد شد.
شهرستان مهر در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در بازدید از این طرح گفته بود: میزان خوراک ورودی این مجموعه روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب یعنی معادل تولید گاز در سه فاز پارس جنوبی و تولیدات آن سالانه ۳.۳ میلیون تن انواع LPG و میعانات است که با صادرات محصولات، سالانه یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور خواهد داشت.

کد خبر 42204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =