حمایت و نظارت بانک مرکزی، نیاز اصلی بازار رمزارزها

کارشناس نظام پرداخت الکترونیک گفت: طی چند سال اخیر، سرمایه و منابع مالی زیادی توسط مردم وارد بازار رمزارزها شده که باید این دارایی ها از سوی بانک مرکزی، مدیریت، نظارت و حمایت شوند.

محمدمراد بیات روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به نبود نظارت مناسب و هدفمند از سوی بانک مرکزی در بازار ارزهای دیجیتال، افزود: خلاء حضور نظارتی بانک مرکزی در این بخش و قانونی نشدن فعالیت های این بازار، باعث هدررفت سرمایه هایی که می توانند وارد چرخه اقتصاد کشور شده و ایجاد سود کنند، می شود.

وی جذابیت های اقتصادی صنعت ماینر و رمزارزها را یادآور شد و ادامه داد: سرمایه هایی که وارد این بازار می شود بسیار زیاد بوده و با توجه به جوان بودن این فعالیت، سود کسب شده نیز قابل تامل است، به همین دلیل قانونمند شدن معاملات این نوع ارز زیر نظر نظارت بانک مرکزی الزامی خواهد بود.

بیات قانونی شدن معاملات ارزهای دیجیتال را به سود دولت و اقتصاد کشور دانست و گفت: هم اکنون چرخش این سرمایه بلحاظ آنکه مالکیت معنوی ندارد، به عنوان یک پول بی تکلیف در اقتصاد بین المللی در چرخش است اما با قانونگذاری و تنها از طریق اخذ مالیات می توان به ارزآوری و گردش آن در کشور کمک بسیاری کرد.

مدیرعامل مرکز فابا در ادامه از رشد ۵ هزار برابری ارزش برخی ارزهای دیجیتال خبر داد و تصریح کرد: ارزش بازار رمزارزها به طور میانگین در سال گذشته ۱۰ برابر شد و برخی از این ارزها نیز رشد ۱۰۰ درصدی را در قیمت خود تجربه کردند. بنابراین گوشه نشینی بانک مرکزی در این بازار پرسود معنایی ندارد و باید با تدوین قوانین مناسب و هدفمند نظارتی، انجام این معاملات را ساماندهی کند.

وی حفظ منافع اقتصادی کشور و سرمایه گذاران حوزه پولی مالی را یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی عنوان و پیشنهاد کرد برای پیشگیری از هدررفت سرمایه های مردم هرچه زودتر مجوز معاملات بیت کوین و ارزهای دیجیتال با رویکرد را کارشناسانه صادر و بر فعالیت ماینرها نظارت کند.

بیت‌کوین یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند.

«پول» بودن، یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت‌کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است اما تاکنون هیچ دولتی حتی ژاپن بیت‌کوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است و دولت‌های آمریکا؛ آلمان و چین نیز تنها بر کالا بودن بیت‌کوین تأکید دارند.

کد خبر 42254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =