افتتاح راه‌آهن زاهدان-چابهار سال ۱۴۰۱

محمد اسلامی با اشاره به افزایش ۲۲ برابری بودجه عمرانی سیستان و بلوچستان از سال ۹۷، گفت: راه‌آهن زاهدان - چابهار سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد اسلامی در سفر خود  به سیستان و بلوچستان به منظور افتتاح مرز جدید مشترک ایران و پاکستان، اعلام کرد: چابهار یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور خواهد شد به طوری که مهم است  زیرساخت‌های منطقه به طور کاربردی توسعه یابد.

وی افزود: هم اکنون در جهت توسعه چابهار، هم بندر توسعه یافته است و هم فرودگاه در برنامه توسعه قرار دارد. متعاقب توسعه بندر و فرودگاه، ایجاد سکونتگاه و شهر سکونتگاهی که بتواند ترکیبی از فعالیت و سکونت را در درون خود جای دهد نیز در برنامه قرار گرفت. همچنین شهر جدید تیس برای این مهم طراحی شده که سال گذشته ساختار حقوقی شهر تشکیل شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طراحی این شهر براساس طرح جامعی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوب شده بود، برای اجرا ابلاغ شد. امروز نیز پیمانکار و شرکت‌های سرمایه‌گذار در حال ایجاد ساختار و کالبد شهر جدید هستند و زیرساخت‌های آن در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه در طرح ملی مسکن ثبت‌نام برای مردم چابهار انجام شده است، گفت: احداث پروژه‌های مسکونی برای پوشش دادن به تقاضای مردم آغاز شده است. شهر جدید تیس یکی از شهرهای مدرن و فاخر کشور خواهد بود.

اسلامی تصریح کرد: به منظور توسعه همه‌جانبه چابهار، موضوع مهمی در دستور کار به عنوان ساماندهی و مقابله با حاشیه‌نشینی قرار گرفت و به همین منظور، برای مردم ساکن در منطقه و همچنین مردمی که به سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند، تعیین وضعیت و هویت انجام شد تا به لحاظ شناسایی جمعیت و سکونتگاه مناسب برای روستاهای چابهار و مناطق حاشیه چابهار حاشیه ‌نشینی اتفاق خوشایندی رقم زده شود.

اسلامی در خصوص تازه‌ترین وضعیت راه‌آهن چابهار، گفت: فعالیت راه‌آهن به خوبی در همه جبهه‌های آن در حال انجام است. اگرچه در این سال های کرونایی در اجرای پروژه راه‌آهن به مشکلات خاصی برخورد کردیم اما به یاری خداوند قبل از فرصت اتمام خدمت دولت دوازدهم، دو بخش از این راه آهن، افتتاح و باقیمانده آن در انتهای سال انجام می‌شود و اوایل سال ۱۴۰۱ صدای حرکت قطار در چابهار از طریق زاهدان  شنیده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به روند احداث و توسعه باند دوم چابهار-زاهدان گفت: کریدور شمال-جنوب و بخش‌های باقیمانده‌ای که داشته و تا چابهار است تماما یا در دست مطالعه یا در دست اجراست و یا در حال بهره‌برداری است و در شمال و جنوب استان نیز طی امسال بیش از ۲۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های استان افزوده می‌شود.

وی افزود: تعیین وضعیت راه‌های روستایی استان نیز در حال انجام است. در این هفته برای ۳۱ استان طرح‌های راه‌های روستایی را که سند برنامه مصوب است ۵ هزار میلیارد تومان کار عمرانی در راه های روستایی است به همه استان‌ها ابلاغ شده است به طوری که اولویت اجرایی فراگیر ما ۲۰ خانوار به بال ا بوده که با این سند برنامه یک تعادل و توازن منطقه ای در توسعه و محرومیت زدایی اتفاق بیفتد.

کد خبر 42363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =