اختصاص کد گمرکی به پایانه‌های مرزی سرعت تبادلات را افزایش می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اختصاص کد گمرکی سرعت تبادلات مرزی را افزایش می‌دهد گفت: برای اختصاص کد گمرکی به پایانه‌های مرزی پیشین و ریمدان سیستان و بلوچستان تلاش می‌کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاح مرز رسمی "پیشین"اظهار داشت: مصوبه هیات دولت که صادر می‌شود، سازمان‌هایی که مسئول هستند بایستی به لحاظ ساختارِ سازمانی و تجهیزاتی، خودشان را برای اجرایی شدن انطباق بدهند.
وی افزود: گمرک حتما این‌کار را خواهد کرد و کدهای گمرک را خواهد داد. کد گمرک مستلزم تشکیلات و یک ساختار سازمانی و نیروی انسانی است که به طور طبیعی مقداری زمان می‌برد تا مجوزهای لازم از دستگاه مربوطه دریافت شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حتما پیگیری می‌کنیم که هم ریمدان و هم پیشین، زودتر کد گمرکی‌شان فعال شود تا بتوانند با سرعت بیشتری تبادلات را انجام دهند.

افتتاح پایانه مرزی و مرز رسمی ایران و پاکستان
اسلامی تصریح کرد: همانطور که وعده کرده بودیم و با لطف الهی و پیگیری‌های مستمر و گفت و گو هایی که وزارت امور خارجه داشت و همچنین پیگیری‌های استاندار سیستان و بلوچستان، بعد از سال‌ها آرزوی مردم سیستان و بلوچستان و پاکستان که همزیستی مسالمت‌آمیز در جوار مرز دارند برآورده شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینکه ما با حدود یکهزار کیلومتر طول مرز فقط یک گذر رسمی داشتیم و این اتفاقات مطالبه‌ای دیرینه بود که مذاکرات و رایزنی‌ها پاسخ داد و ما امروز «سومین مرز رسمی» با پاکستان را افتتاح کردیم.
وی تصریح کرد: ظرفیت‌های فعال ایران و پاکستان و تعلقات تعاملاتی که وجود دارد به اندازه‌ای کافی است که ما بیش از این، روابط‌ و تبادلاتمان را گسترش بدهیم.
اسلامی گفت: هر ۲ کشور، کشورهای پر ظرفیتی هستند و این همجواری و قرابت فرهنگی و مذهبی بیشتر به گسترش تعاملات کمک می‌کند.
وی ادامه داد: برای فعال کردن بازارچه مرزی تفاهم نامه‌ای امضا خواهد شد و حداقل ۶ بازارچه مرزی در مدار فعالیت رسمی قرار می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در هیات دولت مصوبه‌ای را گذراندیم که در آن تجارت با پاکستان را هم برای بحث صادرات و هم واردات تسهیل‌گری کرد که با محوریت آن می‌شود تجار ایرانی و پاکستانی تنوع اقلام و حجم اقلامی را که می‌توانند مبادله بکنند را تعیین کرد و حتی افزایش داد که این موضوع برای مردم سیستان و بلوچستان و پاکستان یک فرصت بی نظیری را به وجود آورد.
وی تصریح کرد: این پایانه‌های مرزی گذرگاهی هستند که هم مسافران تردد می‌کنند و هم یک گذرگاه تجاری به شمار می‌روند.
اسلامی ادامه داد: با توجه به توسعه‌ای که بندر چابهار پیدا کرده و تعاملاتی که بین ما و سایر کشورها حول محور چابهار است، درواقع توسعه‌ای است که در بحث راه آهن دارد محقق می‌شود.
او افزود: شرق کشور  در حال تحول است، بنابراین این توسعه تبادلات، آرزوهای دیرینه‌ای را که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است برآورده خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با زیرساخت‌هایی که به وجود آمده است و با همت خود مردم نوار شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه خواهیم بود.
وی در خصوص راه‌اندازی سایت اصلی پایانه پیشین اظهار داشت: اقدامات پیشران را طی یک فعالیت کوتاه‌مدت انجام دادیم. هم ریمدان کمتر از سه ماه زمان برد و هم ایجاد هسته پیشران پیشین در مدت‌زمان کوتاهی ایجاد شد.
اسلامی ادامه داد: الان سنگ بنایی که گذاشته شده و ظرفیتی که ایجاد شده است به تدریج که مقیاس فعالیت‌ها گسترش پیدا می‌کند ظرفیت این منطقه هم افزایش پیدا خواهد کرد، در حقیقت برای همه این گذرگاه‌های رسمی و پایانه‌ها طرح‌های جامعی وجود دارد که متناسب با تبادلات و حجم ترانزیتی که انجام می‌شود طراحی خواهد شد.

برااساس این گزارش، مرز پیشین مجموعا در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار احداث خواهد شد که امروز سایت موقت آن به مساحت ۲ و نیم هکتار با ۲۵۰ هزار هکتار عملیات خاکی به بهره‌برداری رسید.

 تاکنون ۲۸ میلیارد تومان برای سایت نخست هزینه شده و ۴۵۰ متر مربع ساختمان برای آن ساخته شده است.

مرز پیشین به علت قدمت و نزدیکی آن به آبادی ها و شهرهای پاکستان از جمله روستای ردیگ در کنار نقطه صفر مرزی، بخش مند پاکستان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز، بخش تمپ در فاصله ۶۰ کیلومتری، مرکز شهرستان تربت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و شهر و بندر مهم و اقتصادی کراچی پاکستان در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که با ساخت جاده جدید این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش می یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مراسم معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، رییس اداره سیاسی وزارت خارجه در بخش پاکستان، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ و نقل، داریوش امانی تهرانی رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه، ریاست گمرک جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در ایران و مقامات و مسوولان محلی حضور داشتند.

کد خبر 42381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =