کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی به ۱۹.۵۷ درصد

براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی که در روز یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، ۱۹.۹ درصد اعلام شده بود به ۱۹.۵۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ سود بین‌بانکی به ۱۹.۵۷ درصد

براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی که در روز یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، ۱۹.۹ درصد اعلام شده بود به ۱۹.۵۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از اولین هفته کاری امسال، نرخ سود در بازار بین بانکی به طور مرتب در حال کاهش بوده است.

بازار بین بانکی یکی از اجزای بازار پول است که در آن بانک ها و سایر مؤسسات اعتباری نسبت به معاملات با یکدیگر جهت تامین مالی کوتاه مدت مبادرت می ورزند.

از ابتدای امسال حداقل نرخ توافق بازخرید ۱۹.۸ درصد و نرخ اعتبارگیری قاعده‌مند نیز ۲۲ درصد بوده است. همچنین نرخ سود سپرده قاعده‌مند نیز ۱۴ درصد بوده است.

با این حال نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته منتهی به یازدهم فروردین‌ماه ۱۹.۹ درصد، در هفته منتهی به نوزدهم فروردین‌ماه ۱۹.۸۷ درصد، در هفته منتهی به بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۹.۸۲ درصد، در هفته منتهی به دوم اردیبهشت‌ماه ۱۹.۷۶ درصد و در هفته منتهی به نهم اردیبهشت‌ماه نیز ۱۹.۵۷ درصد بوده است.

بنابراین از ابتدای امسال نرخ سود در بازار بین بانکی کاهشی بوده به نحی که مقایسه نرخ سود هفته منتهی به نهم اردیبهشت‌ماه با هفته منتهی به یازدهم فروردین‌ماه حکایت از کاهشی ۰.۳۳ درصدی دارد.

بازار بین‌بانکی حداقل دو نقش حیاتی درنظام های مالی نوین ایفا می کند. اولین و مهمترین نقش آن مداخله فعالانه و موثر بانک مرکزی در اجرای سیاست پولی از طریق راهبری نرخ های سود است.

این بازار همچنین نقدینگی را به شکل مطلوبی از موسسات مالی دارای مازاد وجوه به موسسات دارای کسری وجوه انتقال می دهند. بنابراین، سیاستگذاران انگیزه بالایی برای ایجاد یک بازار بین بانکی کارآمد و قوی دارند تا بانک مرکزی بتواند به نرخ سود مطلوب نظر خود دست یابد و مؤسسات مالی نیز بتوانند به شکل کارایی به مبادله نقدینگی در میان خود بپردازند.

بازار پول بین بانکی نقشی اساسی در اجرای سیاست‌های پولی دارد. این بازار نقطه شروع مکانیزم انتقال تکانه های سیاست‌های پولی است و در کشورهای صنعتی نرخ سپرده های یک شبه (overnight) در این بازار، هدف عملیاتی بانک مرکزی است.

کد خبر 42613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =