ضرورت تعیین نرخ ارز سیاستی از سوی بانک مرکزی

یک کارشناس مسائل پولی و بانکی با به جا خواندن نگرانی صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به کاهش نرخ ارز در بازار طی هفته‌های گذشته، بر ضرورت تعیین نرخ ارز سیاستی و کف قیمت آن از سوی بانک مرکزی تاکید کرد.

کامران ندری روز یکشنبه در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز درباره روند کاهشی نرخ ارز در بازار و تاثیر آن بر صادرات، واردات و تولید گفت: نگرانی موجود بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص کاهش نرخ ارز در اثر گشایش‌های سیاسی و بازگشت آمریکا به برجام، نگرانی به جایی است و مساله اصلی آنها نااطمینانی به آینده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که دولت و بانک مرکزی مشخص کنند، نرخ ارز سیاستی آنها چه نرخی است، بسیاری از مشکلات موجود و نااطمینانی‌ها حل خواهد شد، افزود: تمام فعالان اقتصادی باید چشم‌اندازی از نرخ ارز سیاستی و کف قیمت ارز برای ادامه فعالیت خود داشته باشند.

این استاد دانشگاه در این خصوص تصریح کرد: بانک مرکزی برای پاسخ به این نگرانی فعالان اقتصادی می‌تواند نرخ معینی را برای ارز با استفاده از منابع آزاد شده تثبیت و موضع خود را در این خصوص روشن کند.

ندری اظهار داشت: در حال حاضر هیچ گونه سطحی برای کاهش نرخ ارز در نظر گرفته نشده است و این موضوع علاوه بر گسترش نااطمینانی‌ها، باعث اتخاذ تصمیمات ریسکی می‌شود که تبعات خاص خودش را در پی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در عین حال تصریح کرد: البته بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز، به تنهایی در این حوزه تصمیم‌گیر نیست و مجموعه دولت باید در خصوص تعیین نرخ ارز سیاستی به جمعبندی برسد ولی زمان این موضوع نباید طولانی شده و هرچه سریعتر باید در این خصوص تعیین تکلیف صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه گفت: دولت و بانک مرکزی هر نرخ سیاستی را که در ذهن خود دارند باید به فعالان اقتصادی بگویند و مشخص کنند که کف قیمت کجاست.

وی در خصوص اینکه بعد از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، نرخ ارز تا چه کانالی پایین خواهد آمد، اظهار داشت: نظر شخصی من این است که در صورت کاهش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان، مشکلاتی برای تولید به وجود خواهد آمد البته این موضوع ارتباطی با صادرات ندارد.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در عین حال خواستار بازبینی در شعارهای توسعه صادرات شد و گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، تقاضای خارجی برای کالاهای تولیدی داخل افزایش پیدا می‌کند و این موضوع باعث کمبود کالا در داخل و افزایش قیمت آن می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا در بلندمدت مزیت رقابتی صادرکنندگان از بین می‌رود. برخی از صادرکنندگان که به مباحث اقتصاد کلان اشرافی ندارند، به طور مرتب خواستار افزایش نرخ ارز هستند.

ندری تصریح کرد: از نظر تولید داخلی وقتی نرخ ارز بیش از حد کاهش یابد، به احتمال فراوان تولیدکنندگان با رقبای خارجی مواجه می‌شوند و تقاضا برای کالاهای مشابه افزایش پیدا می‌کند و مزیت برابر کالاهای وارداتی نیز کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هرگونه تعیین نرخ سیاستی و کف برای نرخ ارز نیاز به داده‌های آماری و دقت کارشناسی دارد، گفت: کاهش شدید نرخ ارز در کوتاه مدت و به صورت مقطعی، لطمه‌ای به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان وارد خواهد کرد. حدس و فرضیه من این است که کاهش نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان به تولید داخلی لطمه خواهد زد.

کد خبر 42802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =