کشت برنج غرقابی در گلستان ممنوع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص کشت غرقابی شالی گفت: با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی ممنوع است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت نیرو، سیدمحسن حسینی، گفت: آبان ۹۷ هیئت وزیران مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در همه استان‌ها بجز مازندران و گیلان را تصویب کرد، اما در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار نسق‌های قدیمی وجود دارد که سابقه کشت برنج دارند و آنچه مد نظر ما بود ممنوعیت کشت برنج با آب چاه بود.

وی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد کشت برنج در مناطق مختلف کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی دستگاه‌های ملی و به تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان‌ها تعیین شود که در کارگروه سازگاری با کم آبی استان گلستان که ریاستش با استانداری و دبیری آب منطقه‌ای است، مصوب شد با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی ممنوع شود. کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۸ هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به ۷ تا ۸ هزار متر مکعب می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول اقدامات فرهنگی و ترویجی، اعمال محدودیت‌ها و همچنین اقدامات سلبی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش کشت غرقابی شالی در استان باید انجام شود که این اقدامات در دست اجراست.

حسینی ادامه داد: کاشت محصولات جایگزین اقتصادی از دیگر راهکارهاست که جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به نقطه‌ای برسانند که با آب کم و صرفه اقتصادی بالا محصولات را جایگزین شالی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان توضیح داد: در اختیار قرار ندادن سوخت و نهاده‌های دولتی بذر، کود و سم به کشاورزانی که کشت شالی غرقابی انجام می‌دهند از جمله این محدودیت‌ها است. قطع برق چاه‌های برقی که بیش از پروانه مصرف می‌کنند و همچنین صدور اخطاریه و دریافت جریمه از کشاورزانی که از این قانون تخطی می‌کنند از دیگر راهکارهای سلبی است.

کد خبر 43166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =