وزیر صنعت: ۳۸ میلیارد دلار واردات را مرهون صادرکنندگان هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشورمان سال گذشته با وجود کرونا و تحریم‌های ظالمانه نزدیک ۳۸ میلیارد دلار واردات داشت و این مهم را مرهون صادرکنندگان هستیم، چرا که ارز مورد نیاز از طریق صادرات تامین شد.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا رزم‌حسینی روز شنبه در آیین بهره‌برداری از ۲ طرح صنعتی و تولیدی در کاشان با بیان اینکه برنامه وزارت صنعت، معدن، تجارت توسعه طرح‌های بخش خصوصی برای توسعه صنعت فولاد است، افزود: ۱۳ میلیارد دلار واردات پارسال کالاهای اساسی، تجهیزات و دارو و ۲۵ میلیارد دلار مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات کارخانه‌های تولیدی بود.

وی خاطر نشان کرد: امروز صنعت فولاد یکی از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است و همه مردم می‌دانند قبل از انقلاب تا ۲۰ سال پیش وارد کننده فولاد بودیم.

به گفته وی، اکنون پس از  سه دهه ایران صادرکننده فولاد در جهان شده است و دارای رتبه دهم جهانی در صادرات این محصول است و توانستیم سال گذشته ۹ میلیون تن فولاد خام تولید  و ۶ میلیون و ۲۰۰ ‌هزار تن به ارزش ۲ و نیم میلیارد دلار نیز صادر کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: با وجود تحریم‌های سخت و ظالمانه، سال گذشته شاهد رشد هشت درصدی در بخش صنعت بودیم.

وی افزود: امسال نیز برای توسعه فولاد طرح‌های فراوانی در دست اجرا هست که برنامه جامع فولاد ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسد و این مهم در حال اجراست. 

رزم‌حسینی گفت: اکتشافات معدنی در کشور فوق‌العاده گسترش یافته و فعالیت‌ها در این حوزه چندین برای افزایش پیدا کرده، معادن جدیدی کشف شده و هم اکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ذخایر شناخته شده وجود دارد و تردیدی نیست که هر روز افزاش یابد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان از جمله استان‌های پیشگام در توسعه اقتصاد مقاومتی است، گفت: اساسا در جهان کشورها را با شرکت‌های بزرگ می‌سازند، دولت‌ها نقش تسهیل‌گری دارند، افرادی که کشور را می‌سازند و این توسعه متوازن را ایجاد و از مهاجرت روستایی جلوگیری می‌کنند، شرکت‌های بزرگ هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مردم امروز نیازمند مدیریت اقتصادی هستند، برای مدرسه‌سازی پول دارند اما مدیریت اقتصادی ندارند، امروز مردم و به خصوص جوانان نیازمند آموزش کسب و کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ باید مدل مرکز پیرامونی کار کنند، یعنی نزدیک خودشان را با توسعه کسب و کار توسعه یافته گسترش دهند تا نرخ بیکاری کاهش یاید، امنیت پایدار اقتصادی ایجاد شود و این کار با کمترین اعتبار قابل اجراست.

رزم‌حسینی با بیان اینکه برکت فعالیت در شرکت‌ها این است که مردم رضایت داشته باشند و صاحبان شرکت را دعا کنند نه نفرین، گفت: روستاها باید آباد شود، چرا که توانمندسازی جوامع محلی هدف این وزارتخانه است و وقتی مردم توانمند و اقتصاد آنان قوی باشد، قدرت خرید بیشتر می‌شود و این فرهنگ دینی ماست.

به گفته وی، اگر شرکتها این هدف را دنبال کنند، اعتراض‌های خیابانی نخواهیم داشت و مردم راضی خواهند بود، باید اعتماد مردم به نظام روز به روز گسترش دهیم و این اعتماد به عملکرد مسوولان و مدیران وابسته است.
رزم‌حسینی خاطر نشان کرد: با وجود این همه صنایع بزرگ در استان اصفهان نباید کسی معتاد شود، چرا باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته شبکه بانکی تسهیلات داده شود تا ۱۰ درصد جامعه ۹۰ درصد تسهیلات دریافت کنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد برزیل را شرکت‌های خرد و کوچک تشکیل می‌دهند، افزود: در هند و چین و کشورهای دارای جمعیت زیاد نیز همانگونه است و امروز رسالت وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که بر اساس شرع از ظرفیت صنایع و تجارت، شرافتمدانه بهره‌گیری کند.

وی تاکید کرد: معادن محل غارت نیست بلکه باید بر اساس یک برنامه هم در صنایع فرآوری و هم در راستای مسوولیت اجماعی اطراف خودشان اقدام کنند.

به گفته رزم‌حسینی، اگر در منطقه کاشان ۱۰۰ سال فولاد تولید شود اما اقدام‌های پیرامونی صورت نگیرد، عزتمند و شرافتمند نخواهد بود، چرا که زمانی تولید فولاد خوب است که در راستای توسعه متوازن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب محل اختلاف، جناح‌بندی و سیاسی‌بازی نیست، اضافه کرد: کشورها با یک دوره ۳۰ ساله به پیشرفت دست یافته‌اند و توسعه یافتگی را لمس می‌کنند و ما باید در گام دوم همه دست دردست یکدیگر دهیم تا کشور را با همکاری شرکت‌ها بسازیم و ترددی ندارم که با وحدتی که وجود دارد این مهم رقم خواهد خورد.

به گزارش ایرنا، شرکت پایا کربن اکسیر بین‌الملل و طرح توسعه شرکت درین گلاب آدونیس روز شنبه با حضور علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در کاشان به بهره‌برداری رسید.

شرکت پایا کربن اکسیر بین‌الملل تولیدکننده محصول خمیر الکترود با ۸۰ میلیارد تومان حجم سرمایه ثابت با اشتغالزایی ۴۰ نفر در شهرک صنعتی امیرکبیر ۲ کاشان واقع شده است.

طرح توسعه شرکت درین گلاب آدونیس نیز با ۳۰ میلیارد تومان حجم سرمایه ثابت برای ۶۰ نفر در شهرک صنعتی امیر کبیر شماره یک کاشان ایجاد اشتغال کرده است.

بازدید از چند شرکت صنعتی، امضای تفاهم نامه مسوولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه با شرکت‌های صنعتی و تولیدی در راستای توانمندسازی روستاییان و ایجاد اشتغال در بخش حاشیه شهرها، اجرای طرح توسعه شرکت فرش ماشینی اطلس ریس با ۴۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه ثابت و اشتغالزایی ۲۵۰ نفر، رونمایی از محصولات شرکت تمدن فرش (پشمی و بزرگ) با حجم سرمایه ثابت ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر در شهرک صنعتی صباحی بیدگلی از دیگر برنامه‌های امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

نشست با صنعتگران، معدن‌کاران و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، بازدید از منطقه ویژه اقتصادی کاشان و شهرک صنعتی صباحی بیدگلی بازدید، کلنگ‌زنی و امضای تفاهم نامه مثلث اقتصادی مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد سپید فراب کویر آران و بیدگل نیز در سفر یک روزه رزم‌حسینی به شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل پیش‌بینی شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و ۱۳ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی در کاشان وجود دارد.

افزون بر ۸۰۰ واحد تولیدی نیز در شهرستان آران و بیدگل فعال است که بیشتر آنها در زمینه فرش ماشینی و صنایع وابسته فعالیت می‌کنند.

کد خبر 43178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =