بهبود کیفیت تولید، راه ورود به بازارهای جهانی

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)گفت: از آنجا که تاکید بر ارتقا کیفیت کالا در اقتصاد جهانی بسیار مهمتر از توسعه صادرات است، ما هم باید با بهره گیری از دستاوردهای کشورهای موفق دنیا در این خصوص، کیفیت محصولات خود را مطابق استانداردهای دنیا ارتقا و سهم خود را در صادرات فزایش دهیم.

کامران ندری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه نکته اساسی در فضاهای رقابتی توجه به کیفیت کالاهای تولیدی است، افزود: از آنجا که تولید صادرات محور امری ضروری و مطلوب است، مسئله حائز اهمیت در این بخش تقویت و توسعه تولید کالاهای دارای استاندارد و با کیفیت است.

وی اظهار داشت: هنگامی که صنعتگری کالایی باکیفیت تولید کند که مصرف کننده داخلی نیز از آن راضی باشد، محصول صادراتی نیز به طور قطع با استقبال کشورهای خریدار مواجه و در نتیجه سبب افزایش تولید و در نتیجه رونق صادرات کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بنابراین ذات مهم تولید، افزایش کیفیت و کارایی آن است، حال اگر محصول تولیدی صادر شد که خوب است و اگر هم صادر نشد و برای رفع نیازهای داخل مورد استفاده قرار گرفت، اشکالی به آن وارد نیست.

وی درمورد پیش نیازهای تولید صادرات محور گفت: با اصلاح سیاست های ارزی، کنترل نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی، تعدیل نرخ ارز و غیره می توان زمینه رونق تولید صادرات محور را مهیا کرد، هرچند وجود برخی از عوامل نیز در اختیار تولیدکننده نیست.

ندری درباره تبعات کاهش نرخ ارز با احیای برجام، ادامه داد: اگرچه با کاهش نرخ ارز ممکن است ارزش صادرات ما نیز با مشکل مواجه شود ولی اگر کالاهای با استاندارد کیفی لازم تولید کنیم، می توان با بهره گیری از مقررات و قوانین تجاری کشور، کالاهای تولیدی را به خارج صادر کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه صادرات بیش از حد نیز مطلوب نیست، گفت: هنگامی که کالایی تولید می کنیم که در داخل برای آن تقاضا زیادی وجود دارد اما برای عمل به این شعار که باید به سمت تولید صادرات محور برویم، آن را صادر کنیم این موضوع کمکی به رونق اقتصاد ما نخواهد کرد.

ندری با بیان اینکه تولید صادرات محور ارزش نیست و مسئله مهم تولید باکیفیت و متناسب با نیازهاست، ادامه داد: هنگامی که تولید داخلی کیفیت لازم را داشته باشد و نیازهای داخل را مرتفع کند، همیشه این امکان وجود دارد که بخشی از تولید به خارج صادر شود. پشت تولید صادرات محور باید واردات قابل ملاحظه ای نیز وجود داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به نقش بانک‌های تخصصی کشور از جمله بانک توسعه صادرات ایران و بانک صنعت‌ومعدن در تسهیل صادرات، گفت: از آنجا که این بانک ها تسهیلات خوبی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان پرداخت کرده‌اند، با تداوم این روند و با توجه به کسب‌وکارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، کمک مطلوبی به افزایش صادرات کشور خواهد شد.

کد خبر 43190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =