دولت زیرساخت‌های صادراتی را تقویت کند

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به تلاش دولت برای توسعه و تسهیل ساز و کار مشوق های صادراتی، تاکید کرد که دولت‌ به جای اعطای این مشوق ها، زیرساخت‌ های لازم را که می تواند سهم صادرات کالا را در کل اقتصاد کشور افزایش دهد، فراهم کند.

سیدکمال سیدعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه صادرات از سوی دولت تاکید کرد و ادامه داد: با وجود افزایش ۴ برابری نرخ ارز در کشور طی سالهای اخیر، نه تنها اعطای جوایز صادراتی بشدت کاهش یافته بلکه هیچ عامل انگیزشی دیگر برای صادرکنندگان به عنوان مشوق صادراتی برقرار نشده است.

وی تأکید کرد: پیش از این، تئوری های اقتصادی تأکید داشتند که اگر پول ملی ۱۰ درصد تضعیف شود، باید صادرات کشور حدود پنج درصد رشد یابد اما در عمل شاهد هستیم با وجودی که ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای مطرح خارجی تا چهار برابر ضعیف شده، اما پیشرفتی در این بخش شکل نگرفته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: به طور معمول هنگامی که مشکلات اقتصادی در کشوری تشدید و ارزش پول ملی آن کاهش می یابد، دولت‌ها جدا از اعطا جوایز صادراتی باید بر توسعه بسترها و زیرساخت‌های صادراتی خود تمرکز کنند.

سیدعلی که درباره دلایل کاهش صادرات کشور سخن می گفت، افزود: از آنجا که شیوع بیماری کرونا در جهان سبب حذف بخشی از مشوق های صادراتی از جمله منابع مربوط به حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شده، دولت می‌تواند با بهره گیری از این موقعیت، هزینه‌های پس انداز شده را صرف توسعه زیرساخت‌های صادراتی کند.

وی با انتقاد از اعمال سیاست «تعهد ارزی صادرات»، انجام این تعهد و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور را یکی از مشکلات صادرکنندگان ذکر کرد و گفت: هرچند مدتی است بخشی از این نارسایی برطرف و مسیر رد و بدل مالی تسهیل شده، اما همچنان قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری مانع از افزایش فعالیت صادرکنندگان است.

سیدعلی با ارائه آماری از ارزش صادرات کشور، اظهار داشت: با وجودی که نرخ ارز در سال های اخیر چند برابر شده اما میزان صادرات روی عدد ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار ثابت مانده که این موضوع حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری مطلوبی برای افزایش صادرات و توسعه زیرساخت‌های آن در کشور صورت نگرفته است.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در پایان سهم مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را در توسعه صادرات کشور بسیار مهم ذکر کرد و گفت: البته مشکلات مربوط به دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور، باعث شده که این مناطق نتوانند در شرایط فعلی کمک زیادی به تقویت چرخه صادرات کشور بکنند.

کد خبر 43405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =