بانک مرکزی با تسهیل مقررات روند صادرات کالا را سرعت بخشد

یک کارشناس حوزه بانکی، صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی بانک مرکزی را عامل کاهش روند صادرات و به حاشیه راندن تعدادی از صادرکنندگان معرفی کرد و از مسئولان این مجموعه خواست با تعدیل و تسهیل مقررات روند صادرات را تسریع بخشند.

محمدمهدی رئیس زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با ذکر برخی از مشکلات موجود در صدور تولیدات کشور، از تشدید موانع در این بخش خبر داد و اظهار داشت: افزایش محدودیت های مختلف از جمله کسری بودجه دولت در افزون بر یک دهه اخیر نه تنها سبب کاهش حمایت ها از صادرکنندگان شده بلکه اعطای مشوق های صادراتی قبلی نیز که با هدف حمایت از این بخش وجود داشت، از بین رفته است.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی در همین ارتباط تاکید کرد: از سه سال گذشته که ایفای تعهدات ارزی نیز برقرار شد در اصل شاهد جایگزینی طرح‌ تنبیهی به جای اعطای مشوق به صادرکنندگان هستیم.

وی با بیان آنکه ایفای تعهدات ارزی سبب افزایش هزینه های نقل و انتقال ارز و در نهایت صادرکنندگان می شود، گفت: کمبود ارز، تحریم و برقراری ایفای تعهدات ارزی از سال ۹۷ سبب شد که صادرکنندگان تمایلی به افزایش صادرات از خود نشان ندهند.

رئیس زاده با انتقاد از عملکرد عبدالناصر همتی بعنوان رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: سیاست‌هایی که در دوران مدیریت ایشان تدوین شد، صادرات کالا را با کاهش زیاد مواجه کرد زیرا صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی بانک مرکزی سبب شد تا بخشی از صادرکنندگان واقعی، از مدار فعالیت رسمی خارج شده و کار خود را توسط واسطه‌ها پیش ببرند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در ادامه از کارنامه مناطق آزاد تجاری نیز انتقاد کرد و گفت: اگرچه هدف اصلی تشکیل این مناطق پردازش صادرات با هدف افزایش صدور کالا بود، اما پس از مدتی و به علت نقص فرآیندها و رویه‌ های نادرست، این مناطق به مبادی ورود کالا تبدیل شدند.

وی با اشاره به راههای متعدد خروج کالا از این مناطق، افزود: وجود برخی معافیت ها در مناطق آزاد تجاری سبب شد که عده‌ای افزایش واردات کالا از این مناطق را دنبال کنند که اکنون نیز با بکارگیری از ترفندهای مختلف انواع کالا را وارد و در کشور توزیع می‌کنند.

رئیس زاده در پایان تاکید کرد که اگر می‌خواهیم مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مسیر رشد قرار گیرند و به نوعی بازوی صادرات شوند، باید از تجارب کشورهای بزرگ اقتصادی جهان همچون «چین» استفاده کنیم و سیاست‌های آنها را الگوی خود قرار دهیم.

کد خبر 43444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =