دولت بخشی از پرونده‌های سال ۹۷ صادرکنندگان را مختومه کند

عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت می‌تواند با مختومه اعلام کردن پرونده‌های سال ۹۷ در خصوص ایفاد تعهدات ارزی، بار بزرگی از دوش صادرکنندگان خرد بردارد.

جمشید نفر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره چالش‌های صادرکنندگان در زمینه رفع تعهدات ارزی، اظهار داشت: ایفاد تعهدات ارزی معضل مهمی بوده که صادرکنندگان از سال ۹۷ تاکنون با آن درگیر هستند، اگرچه «کمیته اقدام ارزی» با بررسی مشکلات متعدد موجود در این بخش توانسته پرونده برخی از صادرکنندگان را مختومه کرده و مشکلات آن را برطرف کند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است: با توجه به عدم شفافیت بخشنامه‌های سال ۹۷ و اینکه تعدادی از صادرکنندگان فعال در بخش کشاورزی و صنایع خرد از چگونگی اجرایی شدن آن بی اطلاع بودند که اگر زیر یک میلیون دلار صادرات داشته باشند، نیازی به اظهار ندارند، اقدام به اظهار کردند که بهتر است پرونده‌های موجود برای رفع تعهدات ارزی این گروه مورد پیگیری قرار نگیرد تا بخشی از مشکلات آنها و در نهایت صادرکنندگان حل شود.

وی اضافه کرد: بخشی از صادرکنندگان در سال ۹۷ از طریق عدم معافیت مالیاتی و عدم برگشت ارزش افزوده به اندازه کافی تنبیه شده‌اند.

نفر در خصوص وضعیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان متعهد نیز گفت: متاسفانه این موضوع نیز روند کاملی را طی نکرده، زیرا اطلاعاتی که از سوی بانک مرکزی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود، به روز نیست و همواره یکسری اختلافات درصدی بین این دو ارگان ایجاد می‌شود که همین امر موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان متعهد را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پایان، تصریح کرد: باید شیوه‌های صحیحی اتخاذ شود که براساس آن صادرکنندگان بتوانند به سرعت ارز خود را وارد کشور کنند که در آن صورت می‌توان با افزایش عرضه ارز صادراتی به بازار و خرید آن از صادرکنندگان، روند صادرات را بیش از پیش تقویت کرد.

کد خبر 43638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =