توسعه تجارت دو جانبه بهترین راه رونق صادرات است

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس‌ شورای‌اسلامی با اشاره به اقتضائات لازم برای توسعه تجارت بین‌الملل، گفت: از آنجا که در شرایط وجود انواع تحریم‌، محدودیت‌های بانکی و ارزی، دولت نمی‌تواند در ایجاد رونق اقتصادی به موفقیت چشمگیری دست یابد، چاره ‎ای جز گسترش تجارت دو جانبه با هدف تقویت صادرات نداریم.

مهدی رزم‌آهنگ روز دوشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز، با اشاره به نقش درآمدهای صادراتی در بهبود شرایط اقتصادی و اینکه ایران دارای پتانسیل های مختلف حمل و نقل ریلی، دریایی و ترانزیتی است که می تواند عامل افزایش مبادلات تجاری ما با کشورهای دیگر باشد، افزود: موقعیت عالی جغرافیایی ایران قادر خواهد بود ضمن تقویت جایگاه ایران در تولید فناوری منطقه، زمینه افزایش بهره گیری از خطوط ترانزیتی ایران را فراهم کند.

وی بر ضرورت تمرکز بر توسعه و تقویت تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرد و اظهار داشت: متأسفانه دولت تجارت را صرفا به معنای تجارت بین‌الملل تعریف کرده که در آن بخش هم بعد از خروج آمریکا از برجام، به دلیل تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلف از جمله بانکی نتوانست به موفقیت چشمگیری برسد.

وی معتقد است: تجارت با همسایگان کشور تنها بدون محدودیت و در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری افزایش خواهد یافت و سهم ایران را در بازارهای منطقه افزایش خواهد داد.

رزم‌آهنگ افزود: تجارت بین‌المللی زمانی می‌تواند تداوم یابد و سبب تقویت بنیه اقتصادی کشور شود که عملاً هیچ اصطکاکی بین طرفین وجود نداشته و شرایط کاملاً ایده‌آل باشد تا بازرگانان کشور بتوانند با بهره گیری از پتانسیل های موجود به توسعه مبادلات خود ادامه دهند، اما کاملاً واضح است این نوع تجارت در شرایط تحریم که بسیاری از کشورها بر علیه هم تعرفه‌ها و جنگ‌های ارزی راه‌ می‌اندازند، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: امروزه چاره‌ای جز توسعه تجارت دو جانبه وجود ندارد چرا که بهترین راه برای دور زدن محدودیت‌های بانکی است. به خصوص اینکه طبق پیش‌بینی‌ها می‌توان ادعا کرد تحریم‌ها در میان‌مدت برداشته نخواهد شد و کشور برای رسیدن به نشاط و پویایی صادرات چاره‌ای جز تقویت تجارت دوجانبه با همسایگان نخواهد داشت.

رزم‌آهنگ اظهار داشت: در این نوع تجارت نیز به دلیل فشارهای آمریکا، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد اما این مشکلات نباید سبب شود که ایران سهم خود را در بازارهای منطقه نادیده بگیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از اقتصاددان‌ها، توصیه می‌کنند که بهترین کار جهت توسعه تجارت خارجی، حذف موانع پیش روی اقتصاد بازار آزاد و فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز بنگاه‌های صادراتی درباره بازارهای مقصد و رقبای خارجی است.

کد خبر 43683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =