بورس در انتظار نتیجه انتخابات و مذاکرات برجام

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بازار سرمایه در انتظار نتیجه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین مذاکرات جاری بین ایران و ۱+۵ در خصوص بازگشت آمریکا به برجام است.

عباس آرگون روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز اظهار داشت: بازار سرمایه در ایران تاثیرپذیری بالایی از مسائل سیاسی دارد و باید ببینیم که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در روز جمعه ۲۸ خردادماه، فردی که بعنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود، چه رویکردی را در خصوص بازار سرمایه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار سرمایه نگاهی هم به مذاکرات جاری برای بازگشت آمریکا به برجام دارد و این موضوع به طور حتم می‌تواند بر نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در بورس، تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر کاهش نرخ سود بین‌بانکی بر رشد شاخص و افزایش جریان نقدینگی در بازار نیز گفت: به طور حتم کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی در بورس موثر است. همان طور که سال گذشته شاهد بودیم، یکی از عوامل موثر در ریزش بورس تهران مربوط به افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی بود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: در صورتی که برآیند تصمیمات مختلف از جمله نرخ سود بین‌بانکی، تزریق ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و غیره مثبت باشد، شاهد افزایش شاخص کل بورس خواهیم بود و در صورتی که برآیند منفی باشد نیز به میزان خود باعث افت شاخص خواهد شد.

ضرورت افزایش نرخ ارز متناسب با تورم

وی در خصوص تاثیر مذاکرات وین درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و تاثیر آن بر نرخ ارز نیز گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها درباره ارز، قابلیت پیش‌بینی‌پذیری آن است که براساس آن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند براساس آن اقدام به برنامه‌ریزی کنند.

آرگون با اشاره به رشد بالای تورم و نقدینگی در کشور اظهار داشت: در صورتی که در ابتدای سال نرخ ارز رقمی معادل ۱۰۰ واحد باشد و نرخ تورم نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد داشته باشد، در پایان سال نرخ ارز باید متناسب با آن میزان از تورم تعدیل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: شاهد رشد بالایی از نقدینگی در کشور هستیم که این نقدینگی باعث افت ارزش پول و کاهش قدرت خرید شده است و یکی از دلایل افزایش نرخ ارز نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

کد خبر 43794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =